Skip to content

Brödbak

februari 5, 2012
tags:

Vi har varit lata ett tag nu när det gäller brödbak för att råda bot på detta lade jag fram ett förslag till våra grannar om att vi bakar bröd åt varandra. Blir en rolig morot/piska att ta tag i brödbaket. Jag sparkade igång det hela igår genom att baka ett tokenkelt ljust oreganobröd. Nästa helg är det grannarnas tur att leverera en limpa.

Såhär gjorde jag:

  • 13dl mjöl
  • 5 dl vatten
  • 1 msk honung
  • 1 pkt jäst
  • några nypor salt
  • oregano

Smulade jästen i 37 gradigt vatten, blandade ut honung, salt och oregano i vätskan och tillförde mjölet.
(Enligt receptet skulle bara ett halvt paket jäst i men jag tog hela så det blev ett extremt luftigt bröd)
Electroluxen fick jobba i 10 minuter sedan jästes degen i en timme på en varm plats.
Efter en timme hade det jäst färdigt och försiktigt tog jag ut degen ur bunken utan att luftbubblorna i degen tog för mycket skada. Delade degen i två bitar och lade försiktigt ner i två brödformar. Blötte fingararna med vatten och jämnade till ytan på degen för att få rundare form.
30 minuters jäsning i formarna därefter 25 minuter i 175 grader.

Ta nu och baka ett bröd, ge ett rykande färskt bröd till en granne eller vän i närheten och säg att nästa vecka skall du baka ett bröd åt mig!

Lycka till//

 

11 kommentarer leave one →
  1. eva permalink
    februari 5, 2012 1:51 e m

    Sorry, spannmål innehåller för mig nåt jag vare sig gillar eller tål, så jag hoppar brödet.
    Däremot kan jag tänka mig att dela mig mig av övrig kokkonst. Är väl dock så kräsen med bra och optimala råvaror så det blir svårt att hitta nån som har samma råvarukrav.

  2. februari 5, 2012 3:25 e m

    Kul ide! Hmm… kanske skulle höra om grannarna vill vara med på något sådant!

  3. februari 5, 2012 4:15 e m

    Deg satt enligt ditt recept. Jag håller dig ansvarig om det blev dåligt. Bytte dock honung mot sirap, men det är ditt fel ändå.

  4. Han på hin sia gäret permalink
    februari 6, 2012 9:14 e m

    Ska KJELL baka??? Skulle du kunna ta ett foto på det? Kunde vara bra a ha!

    • februari 7, 2012 8:15 f m

      Haha det skulle jag med vilja se! Men nu är det ju inte han som ska baka.

  5. februari 6, 2012 9:44 e m

    Ingen surdeg?!?

  6. Karin permalink
    februari 7, 2012 5:22 e m

    Åh så ljuvligt det ser ut! Måste införskaffa mig brödformar 🙂

  7. Ola permalink
    februari 11, 2012 6:38 f m

    Kan rekommendera silikonformar för brödbak, lätta att diska och hållbara.

Kommentera

