Skip to content

Kalkat

januari 16, 2012

20120116-214853.jpg

Delar av min numera plöjda odlingstäppa fick sig en omgång kalk i det området där de ca trettio skottkärrorna poppellöv hamnade i höstas. Poppellöv är ganska sura av sig och de tre åren vi bott här har många lass löv hamnat där och säkert surat ner en aning. Vädret i söndags var perfekt för kalkspridning, alldeles vindstilla.

7 kommentarer leave one →
  1. Gerd permalink
    januari 16, 2012 9:33 e m

    Barmark!! Det känns märkligt att se. Själv har jag tagit fram skissen över min köksträdgård och börjat gå igenom grönsaksfröna för att komplettera. Jag brukar beställa hos Runåbergs. Har tänkt att investera i en jordkällare så jag kan förvara potatis och andra grönsaker under vintern. När jag räknade på kostnaden för att bygga en själv så upptäckte jag att det kostar lika mycket att beställa en färdig, med inredning och allt…. Det känns märkligt.

    • januari 17, 2012 12:13 e m

      Kan tänka mig det är konstigt att se barmark i januari om man som du bor långt norrut. Blir det en sån där jordkällare i glasfiberarmerad plast? Är med sugen på en sån, just för att det går att gräva upp och flytta med när vi flyttar. Vad vi ska odla? Drog i iväg en beställning i söndags från runåbergs och impecta så det blir en jädra massa olika grönsaker 🙂

  2. Gerd permalink
    januari 16, 2012 9:33 e m

    Glömde fråga vad ni odlar??

  3. Gerd permalink
    januari 17, 2012 5:08 e m

    Ja, jag tänkte mig en jordkällare i glasfiberarmerad plast. Jag var in i en som stod utanför Jokkmokk. Den var så fin. Jag har varit i kontakt med http://www.jordkallare.se/. De är svindyra men jag räknade ut att om grönsaksodlingen går bra så har man tjänat in den efter ett antal år när man odlar ekologiskt:) Du kan låna till källaren på ett år, räntefritt dvs du betalar av en del av lånet varje månad +fakturakostnad men om man inte betalar i tid blir det svindyrt!! Tror att det blir upp till 17% ränta. Sen går det att betala av den fortare. Funderar på att odla bla foderbetor för lagring att ha till hönsen under vintern. Chili och Paprika är frön som jag kan sätta nu. Senare sätter jag olika kålsorter – förkultiverar samt tomater och andra grönsaker. Säsongen är inte så lång men jag investerade i ett bågväxthus för 5 år sedan och det har fungerat bra.

    • januari 20, 2012 9:06 f m

      Chilin skall sås i helgen här med! Hur gör du för att undvika kålmalslarver och kållarver på din kål? Hur stort Bågväxthus har du? Du borde starta en blogg 🙂
      Köpte en kartong (!) foderbets utsäde i Frankrike som skall sås i vår!

  4. T.A. permalink
    januari 17, 2012 8:29 e m

    Hur håller jordkällarna som ni hänvisar till ovan i längden? Plast har ju en tendens att smulas sönder med tiden.

  5. Gerd permalink
    januari 18, 2012 6:32 e m

    Du får ringa och höra efter men det är glasfiberarmerad plast och det är sån plast som båtar gjuts i och de verkar ha en lång livsläng. Och är den under jord så håller den längre. Plasten smulas ju sönder pga av strålning.

Kommentera

