Skip to content

Härlig hönsamorgon

januari 14, 2012

20120114-095105.jpg

Var precis och släppte ut hönsen i det fina vädret!
I början på februari ska vi låna en kläckapparat för att få fram lite fler hönor och tuppar. Hönorna är tyvärr för unga för att vilja ruva själva…

6 kommentarer leave one →
  1. Gerd permalink
    januari 14, 2012 4:27 e m

    Härligt!
    Hos oss ligger snön i meterdrivor. Det dröjer några månader innan vi kan släppa ut hönsen.

    //Gerd

    • januari 14, 2012 6:39 e m

      Det har sin charm det med. Vart bor du Gerd?
      Det har varit så milt här i höst och vinter att gräset fortsatt växa så smått så gulorna är fortf gula och fina!

  2. Gerd permalink
    januari 15, 2012 4:41 e m

    Härligt med gräs i januari! Det är så roligt att få släppa ut hönsen, de har alltid så bråttom ut. Jag bor ca 10 mil söder om Polcirkeln, vid kusten, på en holme som heter Sandholmen. I år har vi inte behövt använda element i hönshuset. Det har varit så milt oftast under -10. Men nu kommer den kallaste perioden, februari då temperaturen kan gå ned till -30. Vi har isolerat ordentligt men…
    Jag ger mina höns ekologiskt foder, korn + en hel massa grönsaksrens under denna vinter period. Nu i sommar är tanken att samla brännässlor och torka. Jag har gjort det tidigare men det har varit så fuktigt där jag förvarade dom att större delen möglade. Nu har jag gjort i ordning i vårt Härbre och där ska nog nässlorna klara sig.

    • januari 16, 2012 6:39 f m

      Hade samma problem när jag provade torka nässlor, dom möglade ute i ladan! Ert herbre borde funka fint! Kör exakt samma fodergiva till hönsen som du, ekofoder, spannmål och matrester! Hönsen klagar inte.

  3. januari 16, 2012 6:41 f m

    Kycklingar med ”mamma” ska ju bli bäst! Dvärg kochin har jag för mig är fenomenala ruvare.

  4. januari 26, 2012 6:26 e m

    Mina Brahmor har försökt ruva sedan de började lägga ägg. Har en som varit skitsur hela hösten och som man fått bära in från rosbuskarna på kvällarna. Men nu har de tagit ägguppehåll, vi har ingen belysning utan de får vintervila ett tag.

Kommentera

