Skip to content

Shoppingresa till Frankrike!

januari 8, 2012

När man läser dom orden så tänker man direkt på kläder, skor och accessoarer…
Men om man är trädgårds och DIY (Do-It-Yourself) galning som jag kommer man hem med helt andra saker 🙂
Har enligt mig själv gjort fantastiska investeringar!

Bäst var en affär som heter Trefle Vert (grön klöver) som är ett CAC (coopérative agricole commercial) dvs fransmännens motsvarighet till lantmännen. Även den stora kedjan Truffuat och Gamm Vert som bonde Frank från 100% bonde besökte när han var i Frankrike i något gammalt avsnitt av serien.
Här följer några av grejerna jag fick med hem.

Det var tur att vi hade en hel V50 att fylla och bara var två personer för det blev mycket grejer! Rariteten på bilden är en surkålsjäskruka på 7,5L  med vattenlås och tyngdstenar. Denna bjässe på 7,5l var den minsta modellen, den största var på 30 liter (då gillar man surkål). Den enda återförsäljaren jag hittat som säljer jäskrukor i Sverige är hjemmeproduktion.dk där kostar en 10liters 740kr exkl. frakt 740 kr jag gav 270kr för min

Jäsa saft till alkohol är fransoserna duktiga på och utrustning till ändamålet finns det gott om. Här är två jästunnor med stort lock för enkelrengöring, lyfthandtag, hål för jäsrör samt ett tapphål nertill för att enkelt slippa få med bottensats och kladda med hävertar vid dekantering och flaskfyllning! 214 resp 373 kr.

Ett annat lyckat köp var en stor Fransktillverkad gjutjärns gasol ”häll” för snabbare uppkok av öl och andra storkok. Spisens 2,5kW platta är lite för seg denna är på 9,2kW så vattenuppvärmning och vörtkok lär gå 4 ggr snabbare nu! Lade ut en tändsticksask för att visa storleken men en katten Affe (stor hankatt) funkar med som referens. Värmaren är minst 50% billigare än motsvarande i Sverige.

Men bäst av allt är ändock konserveringsapparaten som är många ggr smidigare än den antika inkokaren jag har. Den är på 29 liter så ganska stor. Gradtal och temperatur ställs in på vreden beroende på vad det är som skall konserveras därefter sköter sig resten själv.

Fick med mig mycket mycket mer men det får visas efterhand de används tex konserveringsbukrar, sylttratt, termometrar, trädgårdsredskap, utsäde körsbärsurkärnare mm och givetvis många lådor vin från vingården vi bodde på. 🙂

7 kommentarer leave one →
  1. januari 8, 2012 12:46 e m

    Vilka härliga skatter! Som du säkert förstår så är jag grön av avund. Får nog planera in en resa till sommaren 🙂

  2. januari 9, 2012 7:45 e m

    Det tycker jag! Glöm inte ha gott om plats i bilen bara! 😉

  3. januari 9, 2012 7:49 e m

    Jösses.
    Det var sannerligen inga dåliga grejer du fått med dej hem från din resa.
    Extra intressant tyckte jag nog ändå att konserveringsappareten var.
    Mycket nyfiken på att få läsa om vidare användning av dina självhushållarprylar.

  4. januari 12, 2012 7:48 e m

    AVIS!!! 🙂

    • januari 12, 2012 8:24 e m

      Det är riktigt spännande grejer! Konserveringsapparaten skall användas flitigt!

Trackbacks

  1. Skafta redskap « Nisse i torpets Blog
  2. Äntligen julölskok « Nisse i torpets Blog

Kommentera

