Skip to content

Uppdatering

november 22, 2011

Livet går sin lilla gång. Inte mycket pyssligt händer just nu. Förutom lönejobbet som tuffar på som aldrig för känns det som att det går på halvfart. Dagarna är korta och inte mycket hinns med även om allt är ordnat inför vintern sånär på ett tak på växthuset (igen)..

Vad gäller odlingarna så gick höstgrävningen väldigt smidigt (se bild) om lite drygt en månad börjar frökatalogerna dimpa ner i brevlådan och man ska få götta sig i. På tal om frön så skrev jag för nån vecka sedan om hur byråkratin kan förstöra för fröfirmorna. Mailade iväg lite funderingar till vår kära Landsbygds ministeroch fick ett svar under dagen:

Nils!

Tack för ditt brev om avgifter för stickprovskontroller av köksväxtfröer.

Inledningsvis vill jag säga att avgifternas storlek inte bestäms av regeringen utan av Jordbruksverket. Avgifterna sätts i samråd med Ekonomistyrningsverket och ska täcka verksamhetens omkostnader fullt ut. Samtidigt ska Jordbruksverket kontinuerligt arbeta med att förenkla och minska den administrativa bördan för företagen, särskilt för de små. Jag har förstått att Jordbruksverket inom ramen för detta förenklingsarbete har påbörjat en analys av systemet med stickprovskontroller av köksväxtfröer.

Jordbruksverket har bjudit in fröhandelsrepresentanter till ett dialogmöte om hur man kan minimera den administrativa bördan för företagen, samtidigt som man har en effektiv tillsynsfunktion. Detta är ett initiativ som jag välkomnar. Jag har förtroende för att Jordbruksverket tillsammans med branschen kommer att hitta lösningar som minskar regelkrånglet.

Till sist vill jag tacka för ditt engagemang!

Med vänlig hälsning
Eskil Erlandsson
Landsbygdsminister

Lite klicheér om att minska regelkrångel osv återstår att se hur det utvecklas..

Medans jag ändå är inne på odling så har jag en bekant som är delägare i en restaurang i kommunhuvudstaden och vi pratade om att jag kanske kan sälja mitt överskott av grönsaker till dom i sommar. om så blir fallet fortsätter odlingsarealen växa till nästa år igen. Kanske snart får börja betala riktigt arrende? 🙂

No comments yet

Kommentera

