Skip to content

Höstbrygd

oktober 22, 2011

Igår eftermiddags gjorde jag slag i saken och tog tag i ölbryggeriet som tyvärr legat i malpåse sedan i vintras.
Visste knappt om jag hade tillräckligt med råvaror. Basmalten var nästan slut så jag fick använda både palealemalt och pilsnermalt. Arommalt fanns det gott om och en påseAle jäst med utgångsdatum November 2011 låg lägligt i bryggarkistorna.

Hela bryggandet  tog ungefär 4,5 timmar men hade kunnat gå snabbare och jag haft en spis med högre effekt då det är mycket vatten som skall värmas samt mycket vört som skall kokas.

Nu står det och bubblar i en damejeanne i vardagsrummet nästa helg blir det buteljering och premiär ca 2 veckor efter det.

2 kommentarer leave one →
  1. oktober 25, 2011 9:07 f m

    Har du lust att skriva en hembryggning för ”dummies”? Du verkar väldigt duktig och jag skulle gärna testa själv. Dock har jag ingen aning om hur man börjar. Hade varit mkt uppskattat med en guide.

    • oktober 25, 2011 4:41 e m

      Ska jag absolut göra! Får bli efter nästa bryggd så jag kan dokumentera rikligt då det är lättare att förklara med mycket bilder

Kommentera

