Skip to content

Slaktmogen

september 30, 2011

20110930-134201.jpg

Njut av dagen för ikväll blir du av med huvudet.

14 kommentarer leave one →
  1. Jonas permalink
    september 30, 2011 12:18 e m

    Jag har två stora tuppar som borde gå samma öde till mötes. Funderar på när det är dags…

    /Jonas

  2. september 30, 2011 12:26 e m

    jonas >> när du är hungrig? (haha jag försökte vara lustig där)

  3. september 30, 2011 12:41 e m

    Har ett helt gäng som ska ned i frysen…så fort det blir lite plats. Behöver fundera på två frysar snart…Eller en matkällare till grönsakerna istället.

    • september 30, 2011 1:41 e m

      Matförvaringsplats i form av kylar, frysar, jord och matkällare samt skafferier kan man aldrig få nog av!

  4. Jonas permalink
    september 30, 2011 1:28 e m

    Tittade till tupparna nu och tror nog att jag tar alla tre. Då blir det lugnare att få in unghönsen i flocken. Och hungrig är jag ju varje dag…

  5. september 30, 2011 2:57 e m

    Glöm nu bara inte att allt slaktavfall är högriskavfall och att de små resterna av tuppen måste anmälas till Svensk Lantbrukstjänst så att de kan komma och hämta dem för att skicka till tillbörelig destruktion. Och se alltså till att erforderlig dokumentation är upprättad och förvaras i tre kopior i brandsäkert skåp.

    Seriöst alltså.

  6. september 30, 2011 4:50 e m

    Här har vi också en som väntar på att läggas på huggkubben… Sedan ska det plockas eller flås. Hur gör du/ni?

  7. september 30, 2011 5:38 e m

    Sitter du och käkar coq au vin nu då?

  8. september 30, 2011 5:42 e m

    Har du provat koka in? Blir kanon snabbmat deluxe.

  9. oktober 1, 2011 3:21 e m

    Cornucopia: Dom var här imorse och hämtade 400gr tarmar och en färggrann fjäderskrud till destruktion 😉

    Anna H: Vi flådde den, var smidigare än att plocka tyckte jag. Hade enormt mycket hjälp av denna artikeln: http://honsitrunsby.webs.com/slakt.htm

    Casper: Rätt gissat Coq au vin blev det. Sjukt gott! Det enda var att gjutjärnsgrytan fällde ut svartfärg när rödvinet kom i… Men gott var det!

    Lena Ason: Har ej provat koka in. Har grejer för det iofs. Får bli till nästa slakt!

  10. oktober 2, 2011 12:25 e m

    Ja, vin i gjutjärnsgryta ger en väldigt tråkig färg på maten, själv gått på den niten. Men jag kan gott tänka mig att det smakade fågel…

  11. oktober 2, 2011 5:32 e m

    Nisse: nästa gång det här inträffar, kan du tänka dig att tumma på lagen en aning och skicka ett blandat sortiment fjädrar till mig istället för till destruktion? Sånt är guld värt för fiskare nämligen. Tyvärr fiskar jag inte själv men grannens barn gör det, och om jag skulle poppa upp och donera en trave spektakulära fjädrar så ramlar jag garanterat upp till veckans idol! Det är alltså binda flugor som gäller, det verkar vara en vetenskap betydligt mer komplicerad än rymdforskning eller hjärnkirurgi…. Givetvis om detta kan genomföras utan alltför våldsamma avsteg på laglydighet eller etik.
    Hälsningar! JonasE

    • oktober 2, 2011 6:40 e m

      Hej JE.
      Var ju grovt ironisk när jag skrev att Svensk lantbrukstjänst hämtat slaktavfallet. 🙂 Det är nergrävt på åkern. Fjäderskruden ligger under en hög med halm så vill du ha några så går det fortf att lösa!

Kommentera

