Skip to content

Stuka… Fail!!

september 15, 2011
tags:

Stukan som jag och en kompis grävde åt potatisen för snart tre helger sedan blev inte riktigt som planerat visade det sig i söndags…
Min kära mor med gobbe skulle kika förbi på vägen hem från Tjörn och vi skulle bjuda på söndagmiddag med många hemodlade tillbehör var planen. Tog en hink och skulle gå och plundra stukan på nått kilo potatis. Halmen jag lyfte bort med nävarna var genomblött potatisen likaså, inget bra tecken… Stack ner näven och fick tag i några knölar, gjorde samma sak igen men den här gången fick jag tak i en mosig gegga som stank riktigt illa, stukan hade fyllts med vatten och potatisen börjat ruttna.

Efter att den trots allt lyckade middagen genomförts och morsan var påväg över Hallandsåsen påbörjade jag det mödosamma arbetet att ta upp så mycket potatis som möjligt som fortfarande var friska. Efter ungefär en timmes grävande bland blöt halm, leriga potatisar och ruttnande knölar, tvättade jag av potatisar hade jag fått ihop (ungefär en skottkärra alltså ungefär hälften av potatisskörden).
Spred ut dom nytvättade potatisarna på en stor kartong på en mörk plats i ladan och hämtade ner bordsfläkten från vinden som fick hjälpa till att torka dom.
Nu ligger potatisen i en trälåda ute i ladan, där ligger dom bra fram tills dess att vargavinter vol 3 kommer i november…
Så lär från mitt misstag att inte gräva stukan för djup så att det inte blir ett sluttande ”tak” av jord på toppen som leder bort vattnet!

Obs! Glöm ej Bonderöven 213o på den statliga televisionens kanal#1

8 kommentarer leave one →
  1. september 15, 2011 6:30 e m

    Prova att mura upp en liten, liten jordkällare istället. Eller snarare ett jordskåp. Så du kommer upp ovanför markhöjd, på med någon större platt sten överst, och runda av en liten kulle mha jord. Några ihopspikade brädor som bortlyftbar skåpslucka, antagligen med isolering på baksidan. Du kan ju för övrigt isolera hela jordskåpet.

  2. september 15, 2011 6:32 e m

    Ajdå, så tråkigt! Men skönt att ni upptäckte det nu och inte i vinter när det hade varit så mycket svårare att rädda något!

    Själv har jag två tredjedelar av skörden kvar i marken, att ta upp under kommande helger.

  3. september 15, 2011 7:41 e m

    Aj vad trist!

  4. september 17, 2011 9:30 f m

    Ja det är trist men samtidigt har jag lärt mig en läxa så jag slipper göra om det i framtiden. dock till priset av en tunna potatis…

  5. peter permalink
    september 17, 2011 11:46 f m

    Gräv ner en tunna i backen = vattentät,, med ett mindre isolerat tak över

  6. Dan Gmark permalink
    september 18, 2011 8:14 f m

    Tack för din redovisning av försöket med stukan. För oss som odlar praktiskt är det viktigare att få veta vad som inte fungerar, än att få en massa rapporter om hur bra det går.
    Men det kan vara så att du bara har haft otur med vädret, denna extremt blöta eftersommar. Här i Västsverige skulle jag tro att många försök att lagra potatis under markytan kommer att visa sig misslyckade. Även den potatis som ligger oupptagen på genomblöta fält ruttnar ju.
    Min egen potatis misslyckades på grund av tidiga bladmögelangrepp. Det verkar som om de nya stammarna av potatisbladmögel gör att traditionella metoder för potatisodling inte fungerar längre.

Trackbacks

  1. Summering odlingsåret 2011 « Nisse i torpets Blog
  2. Inte allt ruttet « Nisse i torpets Blog

Kommentera

