Skip to content

Inlagd gurka

augusti 16, 2011

Eftersom det råder enormt överskott på gurka i odlingarna gjordes under söndagen en laddning inlagd gurka.
Dubble yield gurkorna har stormtrivts i det regniga vädret och vi fick med lätthet ihop 5 kilo gurka. Jag använde mig av receptet som stod på flaskan på Winborgs ättiksprit nämligen 1 del ättiksprit 2 delar socker 3 delar vatten. Jag skivade gurkorna och varvade gurka, gula senapsfrön och dillkronor i rena burkar och hällde på den uppkokade lagen.


Förmodligen den enklaste konserveringen jag gett mig på hittils! Pratade med en tant i mataffären medans vi båda stod i kryddhyllan och letade efter senapsfrön, Hon gav mig tipset att överst innan man sluter burkarna hyvlar över lite pepparot, ger ingen smak men ökar tydligen hållbarheten. En halvliter ättiksprit, en liter socker och en och en halvannan liter vatten räckte till så här mycket:

Ca 2 kilo

Resten av gurkan åkte in i kylen i väntan på att fler burkar hittas och mer ättiksprit köpes.

7 kommentarer leave one →
  1. augusti 16, 2011 5:11 f m

    Ja, det var gott om gurka i år. Fick också slut på burkar.

  2. augusti 16, 2011 7:55 e m

    Hur länge håller de sig fina ?

  3. Andreas permalink
    augusti 17, 2011 9:08 e m

    Har gurka som klarat sig i 2år nu så håller gör det, blir lite mjukare och mindre krispiga över tid bara.

    Ang. pepparrot så behöver man inte enns hyvla den, skala den som en morot och stoppa ner en bit i varje burk. Är antiseptiskt efter vad jag läst.

    Pepparrot är MYCKET lätt att odla, bara att köpa en pepparrot och stoppa ner en bit i marken så tar det sig, tips är att gräva ner en hink i marken och odla i, annars får man tydligen… Pepparrot skall sprida sig som maskrosor, och det är lite surare rötter om man säger så =)

  4. Åke M permalink
    augusti 17, 2011 11:10 e m

    Försök att leta reda på något gammalt recept på saltgurkor. Inte något industrirecept med salt och vatten, utan något av de gamla recepten med bl a en massa olika löv.
    Vinbärsblad, dill mm var med om jag inte minns fel, de innehöll även pepparrot..
    Så vitt jag vet lagrades de i träfat ( halva trätunnor ).
    Smaken himmelsvitt bättre än ättiksgurkan och den parodi på saltgurka, som säljs i glasburkar i affärerna.

    • Giuseppe permalink
      augusti 21, 2011 6:57 e m

      Åke M, tänker du inte på mjölksyrade gurkor? Det låter så på din beskrivning av innehållet…
      Själv gör jag så här: vinbärsblad & hallonblad i botten ( finns bakterier som startar syrningen). Som kryddning använder jag med lök, vitlök, libsticka (obs lite -mycket stark) dill i valfri form (stjälkar, kronor, frön), pepparrot.
      Häll över 3%-ig saltlösning (gärna från havssalt), ställ 20-22 grader några dagar tills det börjar jäsa ordentligt, sedan gärna lite svalare ca 18 grader. Efter ca 3 veckor är syrningen klar, jag ställer då in det i kylskåp där det håller hela vintern.
      Burkarna jag använder är 1,5 liters konserveringsburkar med gummipackning, har funnit det mycket bättre än de klassiska krukorna med locket i vattenlås. Ikeas är bäst, de har bygelmekanismen i rostfritt stål, det rostar annars redan efter någon säsong, och packningarna är i silikongummi som är mycket hållbarare än standardgummiringarna som får sprickor rätt snabbt.
      Det har varit (och är fortfarande) en enormt bra gurksäsong i år, min gurksäng (ca 10m lång med 1,5 meter högt kasserat fotbollsnät (får man från idrottsplatser) ger ca 40 gurkor om dan, jag skördar dom dock mycket tidigare än de på nisseitorpets bild.
      Glömde säga: lägg en bit skalad pepparrot högst upp också, den har antiseptisk verkan och förhindrar mögelbildning på ytan. Och skär till en lämplig plastrundel med en skåra och ett mittenhål, den formen kan böjas ihop och expanderar så att den låser fast mot konserveringsburkens glasvägg och håller gurkorna några cm under ytan.
      Ett perfekt plastmaterial till detta är botten på de stora fyrkantiga godisburkarna.
      Lycka till om du försöker, hoppas du kommer igång! själv har jag svårt att tänka mig att avstå från syrat (gurkor och mycket annat – men just gurkor tycker jag är lättast att börja med)

      • Max permalink
        september 15, 2011 6:31 e m

        Giuseppe,
        Ditt recept låter fantastiskt gott, måste prövas.
        Tror dock att Åke faktiskt menar just saltgurka. Min farmor gjorde saltgurka på just det sättet som beskrivs med vinbärsblad, massor av dillkronor, pepparot samt salpeter och alun förutom den vanliga saltinläggningen. Kan varmt rekommenderas. Svartvinbärsbladen ger en härlig touch av sötma..

  5. Åke M permalink
    augusti 21, 2011 10:35 e m

    Min kunskap är endast som konsument.
    Jag handlade saltgurkorna på Kungstorget i Göteborg. men tyvärr slutade de att sälja dem för ett par år sedan. Förmodligen någon tokig EU-paragraf som lade hinder ivägen.
    Giuseppe, din beskrivning på syrad gurkam stämmer inte alls på den saltgurka jag brukade köpa.
    Med vattnet, som finns i gurkan, kan de syrade gurkorna inte bli mer än lätt saltade.
    De gurkorna jag tänker på var kraftigt saltade små ( relativt ) gröna gurkor, Jag tror sorten hette Västerås-gurkor.
    I ståndet hade de träbaljor, där de plockade upp gurkorna ur en lag, som innehöll massvis med löv av olika sorter, dill mm. De såldes, tillsammans med lite lag, i dubbla plastpåsar.
    Jag Googlade lite, men kunde inte hitta något inläggningsrecept på nätet. Jag skulle tro att de tillhörde gruppen vintersaltade gurkor.
    Jag kan inte glömma hur gott en leverpastejmacka, med ett par skivor saltgurka, smakade.
    Det var SMAK i dessa saltgurkor, inte bara sälta.
    Det var inget problem att förvara dem, tillsammans med lagen, i en glasburk i kylskåpet, de höll sig fint. Men som regel tog de snabbt slut.

Kommentera

