Skip to content

Inte i år igen…

augusti 7, 2011

Efter att ha haft överhanden ett bra tag med hjälp av fiberduk över vitkålen har fjärilarna trots allt lyckats ta sig in under duken och kunnat lägga sin glupska avkomma.

Nu har vi plockat och avrättat så många vi hittade är det nu täckt igen men daglig tillsyn står på schemat.

Panikskördade de finaste kålrabbisarna, dom är nu gömda på en säker sval plats i väntan på sauerkraut syrning!

2 kommentarer leave one →
  1. augusti 8, 2011 7:19 f m

    Så fort jag såg rubriken förstod jag att inlägget handlade om kållarver… Förjäkligt, är det!

    Första året jag odlade kål (utan skydd) invaderade larverna totalt. Andra året täckte jag jättenoga med fiberduk, vilket fungerade ett tag, men sedan tog sig otäckingarna dit ändå och skörden blev förstörd igen. I år gav jag upp, och odlade helt enkelt ingen kål. Tråkigt, men ännu tråkigare att få skörden försörd tyckte jag…

    • augusti 9, 2011 7:44 e m

      Ja det är trist… Ser ut som om jag för köpa vitkål till årets surkål i alla fall.,,
      Får försöka med dubbla nät nästa år 🙂

Kommentera

