Skip to content

Årets stora självhushållarprylinvestering!

juli 19, 2011

En gång om året införskaffar jag en lite dyrare hemproduktionspryl, förra året blev det en mjölkvarn och oljepress. Passar på att införskaffa prylar som dessa nu, för när vi väl besitter en gård kommer det säkert finnas 100-tals andra utgifter som går före typ vindskivor, fönsterkitt och grålletraktor

Årets investering är en mustpress från Mahlpresse i Estland.

Jag har länge suktat efter en mustpress av flera olika anledningar. Äpplemust är bland de godaste dryckerna som finns, jag vill dessutom kunna experimentera med att jäsa cider.

Här hemma har vi bara ett skraltigt äppelträd. Men jag är säker på att en lapp i mataffären med texten ”äpplen sökes” kommer ge mängder med samtal i september.

Fick med en höna som referens till att visa hur stor den är.

Av de olika storlekarna mahlpresse hade tyckte jag den lilla modellen med 4 liters cylinder tyckte jag var för liten, mellan modellen på 11 liter var lagom men då skiljde det bara 700kr upp till 20 liters modellen och frakten var den samma så det blev en med 20 liters cylinder (fråga mig inte varför det då står 25 på ribborna).

När man pressat en omgång krossade äpplen skruvar man upp pressplattan och viker tillbaka ramen, lossar två sprintar och plockar ut silduken med presskaka ur cylindern. Är säker på att denna pryl kommer ge mycket glädje under många äppleår frammöver!

15 kommentarer leave one →
  1. juli 19, 2011 6:07 e m

    Oh!! Den vill jag höra mer om framåt hösten!!!

  2. juli 19, 2011 8:05 e m

    Underbar! Vi funderar på hemmabygge vad det lider. Risken är bara att det drar ut alldeles för mycket i tid. Verkar inte bli så mycket äpplen här i år ändå att ta hand om. Äppelträden behöver brutalbeskäras.
    Ska bli spännande att följa ditt mustande 🙂

  3. juli 19, 2011 8:57 e m

    Åh, det ska bli spännande att höra hur resultatet blir i höst. Vilken dröm att kunna fylla källaren med egen must.

  4. fredde permalink
    juli 20, 2011 6:21 f m

    En sådär centrifug som man tar ur vatten i kläder innan man hänger upp dom ska funkar med.

  5. juli 20, 2011 6:08 e m

    Ja pressen är just nu enda anledningen att längta till svalare mörkare årstider.

  6. juli 20, 2011 6:19 e m

    AAaaw gissa om jag är avis! Har ett äppelträd som ger så himla mycket frukt varje år som vi inte orkar äta… och vi har äppelmos kvar sen flera år som jag ger bort i present så fort det är möjligt. I år tänkte jag åka till ett musteri med äpplen men den där skulle ju sitta fint!

  7. Micke permalink
    juli 21, 2011 3:18 e m

    Hur gör du när du ska pastörisera musten?

  8. Nina permalink
    juli 23, 2011 12:29 e m

    Har kikat runt på sånna, men de är väldigt dyra :/ Vart köpte du din? Och vad kostade den? 🙂

  9. juli 24, 2011 12:47 e m

    Tackar för tipset! Följde länken du lagt in och där står det att man bör ha en fruktkross också. Köpte du en sådan också?
    /Åsa

  10. juli 24, 2011 1:11 e m

    Bondjäntan: Nu vet jag inte vart du bor men du hade gärna fått låna pressen till alla dina äpplen:)

    Micke: Om vi kommer oss för att köpa en frysbox blir det nog en del som fryses ner, Ska man jäsa det till cider behövs ingen pastörisering. Annars räcker det med att koka upp det och hälla i flaskor och låta det svalna med kapsylen på alternativt ta fram konserveringsapparaten och koka flaskorna i den…

    Nina: Jag köpte den från Mahlpresse i Estland (länk i inlägget) Jag gav 4000 inkl frakt den billigaste dom har kostar strax under 2000.

    Åsa. det går lika bra att lägga äpplen i en fink och krossa med en påle (som en stor mortel) eller köra det genom en kompostkvarn. Det ena mer effektivt än det andra =)

  11. Karin permalink
    augusti 16, 2011 9:11 e m

    Jag kommer upp i höst och dricker must och förhoppningsvis cier! 😀

  12. Karin permalink
    augusti 16, 2011 9:12 e m

    *cider
    (Blev så exalterad att jag inte kunde stava rätt!!)

  13. Linus permalink
    juli 29, 2012 7:47 f m

    Har du använt pressen? Hur gör du för att krossa äpplena? Kan det fungera med köttkvarn eller blir det för fint?

Trackbacks

  1. Cider 16 månader senare « Nisse i torpets Blog
  2. Mustpressning « Nisse i torpets Blog

Kommentera

