Skip to content

Årets första självförsförjda måltid.

juli 16, 2011

Igår avnjöt jag en måltid där råvarorna var helt producerade hemma.

Stekt potatis och ägg, kokta bondbönor och sockerärtor samt stuvad mangold.

8 kommentarer leave one →
  1. juli 16, 2011 1:56 e m

    Härligt! Måste varit den godaste maten man kan tänka sig!

    Själv bannar jag hönsen som sätter stoppar för just självförsörjd måltid. Ja ja … ”jag är int bitter!”

  2. Läsfröken permalink
    juli 16, 2011 11:42 e m

    Någonting för dig?
    http://tabberaset.blogspot.com/2011/07/julpotatis-i-jorden-idag.html

  3. juli 17, 2011 3:27 e m

    Bondjäntan: Det var riktigt gott. Varför bannar du hönsen? Värper dom inget?

    Läsfröken: Som jag förstod det så lät han bara pärorna ligga kvar i jorden och isolerade ovanpå så att de inte skulle frysa fast i backen? Vore något i brist på jordkällare! Men en stuka känns enklare?

    • juli 19, 2011 6:37 f m

      Jo tack och lov så värper de annars skulle jag elda under grytan. Nä de smiter och gärna in i köksträdgården! Behöver jag säga nåt mer?

      • juli 19, 2011 2:39 e m

        Justja det läste jag på din blogg. Dags att bygga staket snart då?

  4. Jörgen permalink
    juli 17, 2011 9:10 e m

    Hej.
    Hur gör man stuvad Mangold?
    Själv har jag bara lyckats göra något sorts spenataktigt av mangold.
    /Jörgen

    • juli 18, 2011 6:42 f m

      Hej Jörgen!
      Jag kokte först mangolden i några minuter för att få den mjuk. hackade den i mindre bitar. Sen fräste jag den lite i en kastrull med olja strax efter öste jag på en deciliter grädde med en halv matsked mjöl utblandat i. Sen behövde det inte puttra länge innan det var tjockt. ( det går lika bra med mjölk)
      Lycka till!

  5. juli 19, 2011 6:01 f m

    Mangold med röda stjälkar är fin. Det har jag också i år.

Kommentera

