Skip to content

Vattentorn

juni 6, 2011

För att slippa konka en sjuhellskottas massa vatten till växthuset i sommar fick jag idén med ett vattentorn som ger självtryck till en slang i växthuset.

Började med att konstruera en überstabil ställning självklart av emballagavirket. ”pelarna” är 100×100 reglar som är en meter långa sammanfogat med plank i varierande storlekar, när allt trä var på plats (och målat) blev det en ruggigt stabil konstruktion, tunnan är en sån där 200 liters blå tunna som jag spraymålat svart dels för det estetiska sen för att den skall suga åt sig solvärme. Tunnan står på en vanlig plywoodskiva (därav sviktandet).

Tunnan fyller jag på vid behov. Kopplar jag en slang som går ner till gräsmattan får vi en utedusch då fallhöjden blir nästan 3 meter!

Den lilla höjdskillnaden ger ett förvånansvärt bra tryck i slangen!

Tomatplantorna är kanske inte så jättestora ännu men dom är väldigt kraftiga till skillnad mot tidigare år. Så i år har jag förhoppning om en sen men riklig skörd av tomater!

6 kommentarer leave one →
  1. juni 7, 2011 8:03 f m

    Jag hade samma planer, men mannen hann visst sno tunnan som jag ställt under hängrännan…. Tänkte lägga droppslang i växthuset och koppla till tunnan.
    Hur varmt tror du att vattnet kommer att bli i din ? Smart att måla den svart, jag tror att jag är kär i dig Nisse !

    • juni 8, 2011 7:07 e m

      Haha du är för rolig! 😀
      Vet ej hur varmt vattnet blir men ska nog sänka ner en termometer till helgen och kolla!

  2. juni 12, 2011 2:48 e m

    Svärfar kör droppslang, dvs ett par hål på strategiska ställen på slangen och knyter sen en duk runt för lagom stril, så får det ligga så bland plantorna.

    Hur fyller du tunnan? Solcellsdriven pump eller vädurspump? 😉

    • juni 14, 2011 5:17 f m

      Jag har haft liknande funderingar med. kan nog bli det senare i sommar när tomaterna behöver mer vatten, nu räcker det att vattna ca 2 ggr/ vecka. Visst har planerna funnit på en solcellsdriven vattenpump. Hade kostat drygt 4500kr bara, svårt att motivera när 30 meter slang från sommarbevattningen kostar 200kr 🙂 Men visst vore det nått!

  3. Jonas permalink
    juni 14, 2011 6:54 f m

    Har du plats vore det kanske en bra ide att ha tunnan i växthuset för att jämna ut temperaturen över dygnet? Den kyler på dagen och värmer på natten.

    • juni 14, 2011 6:26 e m

      Det var ursprungstanken. Men jag prioriterade att få in ett par extra tomatplantor + att hade tunnan stått i växthuset hade hela idén med självtryck försvunnit! 🙂

Kommentera

