Skip to content

Årets päreåker

april 26, 2011
tags:

Eftersom det vart lite si och så med jordbearbetning från förgående års stora odlingsplätt, Kom den övermäktiga uppgiften att vända 150 kvadratmeter för hand, värst var den limpa av väletablerat rotogräs på 35*1,5m som  som sträcker sig runt odlingen. Denna ”limpa” var det som den gamle arrendatorn höll mellan mina odlingar och hans sk kornåker och kom som en bonus…
Men i år har markägaren tillika hyresvärd tagit tillbaka marken så nu är det ordning och reda! Han var till och med vänlig nog att plöja upp mitt potentiella ryggskott. Helt otroligt vad en fyrskärig plog och en rejäl harv kan göra underverk på några minuter. När det var gjort igår aftes drabbades jag av en potatissättar iver av sällan skådad slag. på 1h och 45 minuter möljades 10kg sättpotatis ner och innehållet i de små nätpåsarna ville aldrig ta slut och det blev ett 70 m².

en meter mellan raderna blev det för att få gott om jord till kupningen till midsommar.

130m² kvar. Näst på tur står lök, baljväxter och lite blomster för nytto insekterna.

5 kommentarer leave one →
  1. Ylven permalink
    april 27, 2011 12:35 f m

    Jo du, man förstår inte att uppskatta oljeslavarna till fullo, förrän man själv prövat deras jobb. 90 av mina 100 kvadratmeter styv lera är handgrävt och någorlunda ogräsrensat så här långt. Fyra helger har jag hållit på så här långt, men nu är även min sättpotais i jorden!

  2. april 27, 2011 4:19 f m

    Bra jobbat! Själv sätter jag nog ingen potatis alls utan köper av närmsta bonde. (Han som äger marken runt mig.)

  3. Nolaskogs permalink
    april 27, 2011 5:08 e m

    Jag säger som Bondjäntan, bra jobbat! Hur många kg potatis får du ut av 70 m²? Själv får jag nöja mig med två potatishinkar på balkongen, men någonstans måste man ju börja.

  4. april 27, 2011 7:51 e m

    Ylven: Tjusigt! Hur mår ryggen? 🙂

    Bondjäntan: Ingen dum idé, Köper du lite åt gången eller ett helt kärrelass?

    Nolaskogs: jag hade 10kg sättpotatis och det skall ge 7ggr beroende på förhållande. Två hinkar på balkongen är en mycket bra början, egen potatis smakar bäst.

  5. Ylven permalink
    maj 2, 2011 9:17 f m

    Ryggen mår bra och är ännu starkare idag 🙂 Till helgen blir det ändåmera grävning och mer potatissättning, den här gången kommer sättpotatisen från den egna jordkällaren i form av sorten Asterix.

Kommentera

