Skip to content

Savsirap

april 13, 2011

Efter att ha varit utan internet hela veckan kommer uppföljningen på björksavskoket.

Det första man skall tänka på när man gör björksavssirap är att det blir inte mycket av det men jädrans vilken fin slutprodukt det blir.

Av ca 2,7 liter björksav blev det 4 cl sirap. Det fick koka utan lock på medelstark värme, stormkokar man det så är risken stor att man bränner det för jag upplever att det är lite Ketchup effekt med att koka björksav, det händer ingenting, ingenting… Sen plötsligt så har man fastbrännt socker i en kastrull. När det var ungeför en 4-5dl kvar i kastrullen satte jag timern varje kvart för att inte riskera bränna det eller få den för tjock.

2 kommentarer leave one →
  1. april 13, 2011 10:39 e m

    Nils min vän! Du måste ju brygga öl på det! 😀

  2. april 14, 2011 4:26 f m

    Underbart. Jag skall försöka hitta några björkar att tömma på jobbet och göra sirap jag med.

Kommentera

