Skip to content

Årets potatis

april 6, 2011

Denna helgen inhandlade vi sättpotatis, det blev statskontrollerat utsäde. Förra året satte jag skafferipotatis (potatis från mataffären) vilket viserligen fungerade bra. Men nu var det kontrollerade utsädet inte så dyrt som förra året så det fick bli det.

I år tänkte jag förgro potatisen lite mer, tidigare har jag bara stoppat ner dom i jorden, även det med gott resultat.

Potatis ska förgros på ett ljust ställe i 15 grader. Att hitta det stället var inte lätt så det gällde att improvisera. Vår vind är ganska sval men ljus:

 

Det blev två tidiga sorter och två sena, beprövade vinter favoriterna King Edward och Asterix samt tidiga early puritan och en till jag ej minns namnet på.

2 kommentarer leave one →
  1. april 6, 2011 6:46 f m

    Potatisen känns långt bort där jag sitter i lätt snöfall, -1 grad och 50 cm snö. I bästa fall sätts potatisen här skiftet maj/juni. Oftast veckan före midsommar. Ljus har vi gott om nu. Mer än södra Sverige men ingen tjälfri jord som håller +8 grader.

Kommentera

