Skip to content

Jordförbättring

april 4, 2011

Nu är det på allvar dags att förbereda odlingsmarken för vad som komma skall.

Eftersom jag av olika anledningar inte han mylla ner någon gödning i jorden eller för den delen vände landet så blir det till att göra det nu i vår.

Som gödsel och jordförbättrare kommer jag använda följande blandning plus att de mer näringskrävande grödorna kommer få brunnen hästskit hämtat från grannarna i nord öst.

Hönsen har ju bajsat på friskt under hönsen och vintern och allt spån och skit har sparats i 2 komposter.

För att få gödslet att brinna så fort som möjligt innan jag myllar ner det i landet blandade jag upp de 500l hönsskit och strö med ungefär en kubik trädgårdskompost som multnat i 2 år, två stora skottkärror med fårskit som göttat sig under en presenning sedan okt 2009.

För att få bra struktur i det hela blandade jag det med 250 liter köpejord och grepade runt tills det var redigt blandat!

Några minuter senare… Nu ska det vändas och syresättas ett par ggr i veckan för att få hönsgödslet att bränna så fort som möjligt då planerna är att börja bearbeta jorden och se det första om 2-3 veckor 🙂 Äntligen igång på riktigt!!

4 kommentarer leave one →
  1. Emil permalink
    april 5, 2011 8:45 f m

    Nu vet jag inte riktigt var du kommer ifrån, men som smålänning blir jag själaglad när jag ser någon skriva ”redigt”.
    I övrigt vill jag bara säga tack för en bra blogg!

  2. april 5, 2011 10:42 f m

    Wow, vilken lyxcocktail till dina gröna vänner!

    • april 6, 2011 5:06 f m

      Jag tog lite vad jag hade liggandes, men hade jag varit en planta hade jag nog gillat blandningen.

      Emil:
      Tack själv, är skåning i grunden så antagligen därför jag säger ”redigt”

  3. Fredrik permalink
    april 7, 2011 7:47 f m

    Som skåning sägerman rääääjdit och inget annat! 😉

Kommentera

