Skip to content

Igång med surdegandet igen

april 1, 2011

Efter ett besök på ett surdegsbageri i närheten kom jag hem med en liten plastpåse surdegskultur som jag genast blandade ut med lika delar vetemjöl och vatten. Nu några dagar senare var det bra fart i burken och full med ny inspiration och övertro på min egen bagarförmåga provade jag på att göra ett specialbröd som under jäsningen ligger i en låda och varje halvtimme under 3 timmar viks alla fyra hörnen mot mitten för att få ett luftigt bröd.  Allt gick kanonbra fram tills utbakning.

Då flöt det ut och blev ganska platt och för att rädda situationen blev det 4 stora frallor och ett stort istället. Men när det väl hamnade i den varma ugnen hände det grejer och det började likna succé igen! Fullständigt recept kommer senare när jag förfinat tekniken lite.

Goda som tusan och fina att titta på!

Lagom mycket bubblor, blir det för mycket håligheter rinner ju det smälta smöret igenom det nygräddade brödet.

3 kommentarer leave one →
  1. april 1, 2011 7:15 e m

    waoo känner doften…

  2. april 2, 2011 8:13 f m

    Ser himla gott ut!

Kommentera

