Skip to content

Att så 2011

januari 29, 2011

Nu har jag göttat mig igenom Runåbergs Sortlista för 2011 och Impectas frökatalog.

Hittade såklart fler sorter att odla än vad som är möjligt att hinna med att sköta om. Så efter att ha skurit ner i listan och kollat över vad som blivit över från förra odlingssäsongen Så ska följande odlas:

Bönor och ärtor:

  • Vaxböna dragons langerie,Fungerade utmärkt förra året gavs så mycket vaxbönor att vi omöjligt han äta upp allt
  • Bondböna Giant exhebition longpod, ger långa stora baljor.
  • Spritböna Borlotto lingua di fuoco nano: En universalböna som först ger brytbönor, låter man dom mogna till sig lite mer så skördar man dom som spritbönor och låter man dom torka mot sensommaren- hösten så skördar man kokbönor.
  • Störböna Blauhilde, slingrar sig på spalje eller störar upp till 2,5 meter högt.
  • Spritärt Feltham first frön som jag sparat från förra året.
  • Sockerärt Norli, sockerärtor är ett måste, hamnar sällan på tallriken utan äts som godis under trädgårdsarbetet.

Pumpor/Squash/Zucchini/gurka:

  • Black Zuchini: Tidig och snabbväxande sort.
  • Gurka Northern pickling, inläggningsgurka.
  • Vintersquash Buttercup: har massor med utsäde sparat från de jag odlade förra året.
  • Vintersquash Golden hubbard som jag bytt till mig från Ylven.
  • Prydnadspumpa pepo, odlade alltid prydnadspumpa när jag var liten.

Kål:

  • Brunswick vitkål: Har blivit frälst i sauerkraut. All kål skall i år odlas under nät pga av ohyraprobelm under 2010
  • Danish ballhead: Har några frön kvar av denna vinterkål som kållarverna gillade…
  • Winerblå kålrabbi, förra året odlade jag superschmelz men i år blir det en annan sort.

Rotfrukter:

  • St Valery jättemorot, Morot gick förvånansvärt bra att odla förra året så i år slår jag på stort
  • Chioggia cirkelbeta, rödvitrandig rödbeta. Älskar rödbetor, kokar dom färska hela sommaren och när det börjar närma sig höst åker dom i rivjärnet och blir syrade.
  • Beta vulgaris, vanlig rödbeta från frön som blev över från 2010
  • Rädisa plum purple, är inte så jätte förtjust i rädisor men de växer så fort och det gör underverk för ogräsrensarmoralen. Just denna sort blir klar på 22 dagar.

 

Potatis/tomat

  • Potatis skall det odlas mycket av då det ger väldigt hög avkastning, förra året odlade jag King edward och Asterix och resultatet var fantastiskt så dom får nog göra återbesök tillsammans med någon tidig sort. Tips någon??
  • Sibirjak tomat, som namnet antyder kommer den från Sibirien
  • Black plum Pastatomat. Tomatodling förra året gick inge vidare, misslyckades med förodlingen och skötte inte om plantorna som kom upp så bra som jag borde. Men till i år är det skärpning som gäller och iochmed att växthuset skall flyttas till en bättre plats så ser jag bara succé framför mig.
  • Sungella någon random sort jag fick på köpet när jag gjorde en beställning förra året.

Avkastning frå en enda planterad potatis

Kryddor och örter

Kryddor och örter var jag flitig att odla 2009 vi hade ett enormt överflöd av timjan, basilika och oregano hela sommaren men förra året vart det väldigt klent med kryddor men till i år ska det bli ändring på det en rejäl kryddträdgård skall anläggas med följande innehåll:

  • Persilja
  • Dill
  • Basilika
  • Oregano
  • Backtimjan
  • Gräslök
  • Kamomill
  • Rosmarin
  • Mynta
  • Salvia
  • Chilipeppar

Övrigt:

  • Painted mountain majsen skall få förnyat förtroende denna gången i mer välgödslad gjord, utsädet är sparat från höstens kolvar.
  • Rhubard Chard Mangold, aldrig odlat mangold tidigare men ska ge det ett försök i år
  • Vinter Portulak, vitmainrik salladsväxt

Kommer bli mycket ogräsrensande och ompysslande av plantor i år med till denna säsong har jag ett jobb som ger mig mer ledigt samt att min underbara sambo vill lära sig mer om odling och vara mer delaktig i planering och utförande.

Ännu är det långt kvar tills det är dags att vända jorden, kratta upp odlingsbäddar, fläta staket och stoppa de första fröna i jorden men det blir vår och sommar i år med hur avlägset det än känns för tillfället…

7 kommentarer leave one →
  1. januari 29, 2011 4:07 e m

    Potatis: Maria. Löjligt härdig ”tidig” sort, härdigheten gör dock att de går utmärkt att lagra och som tidig kan de rent av bli bakpotatisstora framåt augusti-september.

  2. januari 29, 2011 4:59 e m

    Hur många kvadrat odlar du på?
    Måste säga att du har en jätteinspirerande blogg!

  3. januari 30, 2011 9:19 f m

    Cornucopia:
    Noterat.

    Camilla:
    Tack för dom uppmuntrande orden! 2010 var det ungefär 150kvm men det får nog allt växa en aning till i år!

  4. januari 30, 2011 9:47 f m

    Härligt att följa dig och odlingarna. Även om du skulle misslyckas med alla odlingar så kommer du garanterat bli nöjd med mangolden! 😉 Växer så det knakar och bjuder på härliga färger!

    Nu tror jag inte att du kommer att misslyckas utan att det kommer odlas på.
    Lycka till!

    • januari 30, 2011 7:50 e m

      Vad bra! Har misslyckats med spenat två år i rad så Mangold blir nog ett värdigt substitut 🙂

  5. Magnus permalink
    januari 30, 2011 9:28 e m

    Det kommer gå tokbra Nisse! Jag håller tummarna för ditt och Annas odlande.

  6. februari 2, 2011 1:44 e m

    Du får det att se så lätt och härligt ut 😉 ! Jag får också lust att plantera…

Kommentera

