Skip to content

äntligen värprede

januari 16, 2011

Då var det klart! Hönshusets inredning är nu färdig!

Har idag och igår tillsammans med Svärfar snickrat i ordning en mellanvägg med dörr samt ett värprede. Väggen är byggd av spillvirke och värpredet är byggt av en emballagelåda från Turkiet som kom till jobbet en gång i höstas, övrigt skivmaterial är också emballage som jag räddat undan brännbart containern och stuvat in i lådan i väntan på användning! (En stor lada att stuva in bös i is the shit!) Det enda jag behövde köpa var en låsregel och två gångjärn för 85kr på lantmännen.

Lådan som är 800 x 350 x 350mm fäste vi på en plywoodskiva och sågade ut hål på framsidan

Framsida

Monterat och fastsatt bredvid den nya dörren. Ett par gamla hyllkonsoler och en list gör att hönorna lättare kommer in i redet.

Bild sett utifrån. Ett lock med gångjärn på redet gör att vi slipper gå in i hönshuset varje gång vi ska plundra ägg!

 

10 kommentarer leave one →
  1. januari 16, 2011 4:35 e m

    Snyggt! Rationellt!

  2. januari 17, 2011 10:16 f m

    Oj va tjusigt…hönsen måste älska det! (glor surt på mina gamla reden 😉 )

    • januari 17, 2011 5:14 e m

      Hehe! Dom vet nog inte riktigt vad dom ska med det till ännu! Men nu har jag lagt halm i redena ist för spån så nu ser det väldigt mysigt ut! Så någon instinkt borde ju vakna i dom snart!

  3. januari 18, 2011 7:43 f m

    Fint värprede! Tror du kommer att märka ju större hönsen blir att det dammar nåt förfärligt genom nätväggen. Eventuellt kanske du behöver en täckt kant nertill?
    Återbruk är toppen! Gångjärn kan man inte få för många av som självhushållare, det behövs till allehanda byggen. Vi har en återbruksbutik i Kalmar (kommunens) där man säljer beg byggmaterial för en spottstyver. Där finns ALLT man behöver 🙂

    • januari 18, 2011 8:35 e m

      Tycker det dammar förfärligt redan 🙂 Men det blir nog någon form av skiva nertill på innerdörren då dom sprätter runt ströet ordentligt i jakt på havre dom ej pickat i sig än!

      Jag mår dåligt om jag ser fullt användbara saker hamna i container. Den återbruksbutiken hade jag behövt besöka !

  4. januari 18, 2011 2:27 e m

    Hej!
    Tack för kommentaren på min blogg, jag kan bara säga detsamma om din blogg. Kul att se andras lösningar och tips kring livet på landet. Riktigt fina och smarta värpreden, sådana skulle jag också vilja ha.

  5. Karin permalink
    januari 18, 2011 2:51 e m

    Oerhört tjusigt må jag säga!!

  6. Johan Tideman permalink
    april 29, 2011 5:11 f m

    Måtten på det värpredet ska jag låna. Letar efter bra bilder och ideér på nätet. Ska bygga om en LT 31:a högskåp till hönshus. Dessa lådor kan jag montera i väggen in till cupén för att inte tappa allt förmycket yta i skåpet. Tack. 🙂

  7. Gerd permalink
    december 27, 2011 1:07 e m

    Tack för bilderna av värpredet. Ska försöka bygga ett liknande…….

Kommentera

