Skip to content

Bok #4

januari 12, 2011

Denna bok var den första jag erhöll om om odling, liksom bok #1 så fick jag även denna bok av Svärmor och svärfar…

Den var handbok för allt jag gjorde i odlingarna under 2009 då jag hade knappa 15 m² att odla på att jämföra med förra årets 200 m² för att inte tala om årets areal som behöver växa ytterliggare, vilket blir klart möjligt eftersom jag nu har fast anställning och ett mer regelbundet liv jämfört med förra sommarens flängande, men nu till Boken: Bonniers stora bok om Din trädgård av Karin Berglund mfl.


Boken är väldigt omfattande och tar upp de flesta växter som kan finnas i en trädgård, hur man komposterar effektivast, beskär träd och buskar, undviker skadeinsekter och bekämpar ogräs utan bekämpningsmedel. Själva grönsaksdelen är väldigt innehållsrik men kanske lite för kort, kanske bara 2/5 av de 500 sidor boken är på resten är blommor, trädgårdsinredning och annat bös, eftersom jag odlar efter premissen -”cant eat it, dont grow it” (med undantag för gröngödslingsväxter och dragväxter för bin och andra pollinerare). Så jag borde nog skaffa mig Lena Isrealssons: ”handbok för köksträdgården” som komplement eller snarare odlingsbibel…

2 kommentarer leave one →
  1. Månskensbonde permalink
    januari 12, 2011 8:42 e m

    Du bör definitivt ha Israelssons bok, den är mycket omfattande och välskriven och kommer dessutom snart ut i kartonageutgåva. Har båda, men jag är också inne på konceptet ”can’t eat, will not grow”, möjligen med en inskjuten komplettrering, ”can’t store”.

    • januari 13, 2011 4:07 e m

      Får vänta lite tills jag beställer då!
      Haha brukar med kolla efter ”utmärkt lagringssort” eller ”går att lagra länge” i frökatalogerna!

Kommentera

