Skip to content

Minnen med KLAS

januari 5, 2011

…och då menar jag inte någon gubbe utan kronans- Kort.Liten.Attack.Spade som jag inte bekantat mig med sedan värnplikten. KLAS är för dom som inte vet  försvarets vikspade framtagen för att svenska soldater skall kunna gräva värn i allt från stenhaltig skogsmark till förortens trädgårdar, men funkar även bra till att ”klappa till ryssen” i närstrid. Eftersom vi har mycket snö i Sverige har något snille designat fram ett snöblad som man enkelt fäster på spaden.

Hade turen att passera active life equipment i Slutarp innan jul. Där kan man gå runt och götta sig bland en massa camouflageprylar, trälådor och infettade verktyg från kalla krigetsdagar, lite som ett museum där allt är till salu.

Jag trodde jag skulle gå bananas där inne men tyckte priserna på de flesta grejerna var lite väl tilltagna. Men med mig hem fick jag en KLAS med snöblad som ständigt skall ligga i bilen under vinterhalvåret samt en grönfärgad feuerhand lykta att komplettera med de två röda vi redan har idag, plus lite andra bra att ha grejer.

6 kommentarer leave one →
  1. januari 5, 2011 5:21 e m

    Riktigt smidig är den! 🙂
    Fick användning av den för inte så länge sen när jag blivit rejält inplogad på en parkering för inte så länge sen.
    http://argus.survivalist.se/2010/11/20/klas-med-snotillsats/

  2. januari 5, 2011 5:33 e m

    Åh kommer ihåg när man låg i lumpen och fick bära med sig KLAS överallt. Inte kul att bära med sig men ack så effektiv till grävande. Den tål allt och med bra ”vapenvård” så har man en spade livet ut. Ett bra köp av dig!

  3. januari 6, 2011 11:32 f m

    Jag är nöjd med min Klas!

  4. januari 6, 2011 4:38 e m

    Grattis, Klas är en bra kompis när man behöver skotta… vad kostade den?

    • januari 7, 2011 9:30 f m

      95kr för spaden och 40kr för bladet!

      • Jonas permalink
        mars 20, 2011 8:20 e m

        Bra pris, jag betalade nästan det dubbla för min men är ändå hur nöjd som helst! Kollar man vad en ny spade kostar på t.ex. granngården så är det bra pris för vad man får.

Kommentera

