Skip to content

Årsbokslut i torpet

december 30, 2010

2010 Började inte så roligt, det var snöigt, kallt och jäkligt och A-kassedagarna började tryta. Men ungefär samtidigt som den första snön började smälta i zon 1. Fick jag ett jobb (timanställning) och jäklar vad det jobbades, tvärs över hela landet for jag men han ändå med att pyssla med det bästa jag vet, odlingen.

En del stora projekt har genomförts under året, det började i maj då jag och min kusin byggde ett växthus. Fyra månader senare gav vi oss i kasst med ett ännu större projekt och konstruerade ett fint hönshus. Detta projekt skenade iväg en aning i kostnader (har ännu inte räknat ut slutnotan). För övrigt så var september en dum tid att dra igång ett för mig så stort projekt eftersom det är under september det är skördetid och allt från odlingarna ska tas om hand på rätt sätt. Så framöver skall liknande projekt dras igång på våren eller sommaren.

Samtidigt som hönshuset började bli färdigt fick jag en projektanställning på jobbet som tog mig till Halland från första början och det verkar inte bättre än att jag får fortsätta under 2011!!

Har under året lärt mig oerhört mycket och resultatet i odlingarna har varit mer än jag hoppats på! Sedan juli har vi varit självförsörjande på röd och gul lök och kommer vara det i några veckor till. Potatisen hade vi med varit själförsörjande på om det inte vore för tjälen som kapslat en de återstående knölarna.

Till nästa år händer följande:

  • Odlingsarealerna kommer växa ytterliggare kvadratmeter
  • Vi skall satsa mer på att odla örter och kryddor
  • Rusdryckstillverkningen skall förutom med öl även innefatta vin och cider
  • Nya och gamla redskap och verktyg skall införskaffas på loppis och auktioner
  • Växthuset skall få en bättre plats
  • Hönsflocken skall utökas
  • Halvdussinet betäckta tackor skall införskaffas tillsammans med våra nya trevliga grannar
  • Och en hel drös andra grejer jag ännu ej vet om 😉

Får avsluta med att från botten av mitt hjärta tacka alla som kommer in och besöker bloggen det får mig verkligen motiverad att fortsätta på det spår jag är inne på med odling för husbehov,  småskalig djurhållning och annat torparpyssel.

9 kommentarer leave one →
  1. december 30, 2010 7:53 e m

    Ett riktigt gott nytt år och lycka till med 2011

  2. december 30, 2010 8:05 e m

    Tack själv! Så himla roligt och inspirerande att läsa om andra som lever lite som vi med grönsaksodlingar, höns och självhushåll 🙂

  3. Gustav permalink
    december 30, 2010 9:00 e m

    Gott nytt år! Ser fram emot att följa utvecklingen här även under 2011.

  4. december 30, 2010 10:34 e m

    Gott slut, god fortsättning och gott nytt.

  5. Allan Ladd permalink
    december 31, 2010 12:27 f m

    Jag är riktigt avis på dig. Avis på ett bra sätt. Det är verkligen roligt och inspirerande att läsa om dina projekt och tankar. Du lever drömmen. Det är bra!

    Är det i Västergötland som du bor och har torpet?

    • december 31, 2010 10:21 f m

      Haha! Ja jag klagar då inte på min tillvaro!

      Om du läser på åttonde raden under bilden så får du svaret på i vilket län jag bor i! 🙂

  6. december 31, 2010 4:26 e m

    Gott Nytt År! Låter som ni haft ett väldigt bra och produktivt år! Ser fram emot att fortsätta få följa bloggen!

  7. januari 8, 2011 10:24 e m

    Ditt liv låter som min dröm (minus ofrivillig arbetsort…) Önskar dig all lycka till och kommer att titta in för inspiration snart igen. God fortsättning!

Kommentera

