Skip to content

Bok #2

december 28, 2010

Den bok som införskaffades först av de självhushållarböcker jag har i hyllan var ju såklart den givna: The new complete book of self sufficiency av John Seymour.

Denna bok är en oändlig inspirationskälla på 1,7kg fördelat på 411 goa sidor. Saknar jag inspiration att gå ut och pyssla med något på våren eller sommaren så bläddrar jag bara lite i Självhushållarbibeln och sen finner arbetslusten inga gränser.

Nackdelen  skulle väl vara att den inte fördjupar sig så mycket utan den innehåller lite information om väldigt, väldigt mycket ”bra att ha på landet” kunskap.  Den jag har är på engelska och det finns en hel del ”odlarord” på engelska som kan vara lite knepiga. Den svenska utgåvan från tidigt 70-tal dyker upp ibland på tradera och brukar landa på mellan 400-700kr nästan  tre gånger mot vad den nya utgåvan på engelska kostar.

Jag köpte mitt exemplar från antingen adlibris eller bokus där den just nu kostar 250 respektive 238kr

Helt enkelt en fantastisk bok som utgör stommen i mitt Självhushållarbibliotek.

7 kommentarer leave one →
  1. Jonas permalink
    december 28, 2010 9:18 e m

    Den svenska utgåvan är verkligen toppen. Jag var förutseende och köpte tre ex tidigt nittiotal. Sparade två st och gav dem till mina barn (16 0ch 12 år) förra julen. Kul att se att boken har varit deras ”bibel” sedan dess!

  2. Tri permalink
    december 29, 2010 7:26 f m

    Är det mycket som uppdaterats i den här utgåvan jämfört med den tidigare (den som översattes till svenska)? Jag fick den svenska utgåvan i julklapp men har funderat på om det hade varit någon ide att köpa denna också.

    • december 29, 2010 5:22 e m

      Jag har bara lånat den svenska versionen på bibblan, tror det som skiljer mest är att det är mer om odling i den nya versionen!

  3. december 29, 2010 8:28 f m

    Ååå ja, en favvobok! Har både denna och den svenska från 70-talet och båda kommer fram ofta. I mina drömmande om full skala i självhushållning gör de ett bra jobb :-)!

    Jag tror att jag ska göra som du, referera lite favoriter… 😉

    • december 29, 2010 5:26 e m

      Tycker jag absolut du ska göra! Du har säkert böcker som jag inte ännu vet om att jag borde läsa 😉

      • december 30, 2010 3:36 e m

        Har ju varit så busig att jag har beställt julklappar till mig själv så att jag får vad jag vill ha; The new Self-sufficient gardener av John Seymour och Cost-effective Self-sufficiency av Eve McLaughlin, Terence McLaughlin! Jag väntar med spänning på dessa och hoppas verkligen att de är i samma standard som de ovannämnda är.

Kommentera

