Skip to content

Böcker

december 19, 2010

Har sedan mitt intresse för självhushållning tog fart för  knappt 2 år sedan börjat bygga ett bibliotek fullt med kunskap om odling, konservering och  småskalig djurhållning.

Tänkte ta och recensera en bok i veckan av de jag hunnit med nu under vinterhalvåret eftersom väderleken begränsar alla utomhusprojekt att skriva om!

Men ikväll blir det ingen recension då en Julfest som pågick från eftermiddag till tidig morgon med tillhörande mat och rusdrycker har fått mig på knäna så det har inte hänt mycket denna helgen av intresse för bloggen!

Nya tag i nästa vecka då är det till och med jul och allt ur ledighetssynpunkt en usel jul. (Julafton borde alltid inträffa en onsdag)

Men inte att förglömma inträffar under veckan, det tydligaste tecknet på att vi oundvikligt går mot ljusare, varmare och grönare tider; nämligen vintersolståndet. Det innebär att solen står som lägst på himlen över norra halvklotet.

Den 21:e december kl 23:38 tippar det över och redan en vecka senare är det iaf i vår del av landet hela 7 minuter ljusare

10 kommentarer leave one →
  1. Gustav permalink
    december 19, 2010 5:29 e m

    Kommer med glädje följa din recension-serie framöver! Själv har jag inte kommit längre än till Seymours ‘Självhushållning’ och Hallanders ‘Husdjur Till Husbehov’ och vill gärna har tips på fler klassiker inom genren. God jul!

    • december 19, 2010 9:16 e m

      John Seymours ”självhushållningsbok” är ju så omfattande att jag anser att du kommit rätt långt! ”husdjur till husbehov” hittar jag ej hos någon av de vanliga internetbokhandlarna, vart har du fått tag i ditt ex?

  2. Tingvarg permalink
    december 19, 2010 6:19 e m

    Glöm nu inte att fira vintersolståndet ordentligt, personligen tycker jag att det är årets i särklass största och viktigaste högtid!

    • december 19, 2010 9:13 e m

      Någon hembryggd öl kommer definitivt slinka ner för att fira ljusets återtåg, kanske till och med lite gamla nyårsraketer åker upp i luften… Hur ska du fira midvinterblot då?

      • Tingvarg permalink
        december 22, 2010 7:23 e m

        Vi firar idag med god mat och dryck tillsammans med utflugna barn som återvänt hem för att upprätthålla denna tradition. Nu ser vi alla fram allt längre och ljusare dagar!!

  3. december 19, 2010 8:27 e m

    Jag ser fram emot att läsa dina recensioner och att det vänder. Har verkligen längtat efter att det skall bli ljusare igen.

    ”Krya på dig” 😉

    • december 19, 2010 9:14 e m

      Vad roligt blir peppad! Ja det blir så definitivt med vintersolståndet med!

  4. december 20, 2010 8:01 e m

    Hej där!
    Vad trevligt med en ny bekantskap, tur att du lämnade ett avtryck hos mig så att jag hittade hit! Har nu tillbringat en dryga halvtimmen här hos dig och jag gillar skarpt dig och det du berättar. Kommer garanterat komma tillbaka. Är mycket nyfiken på ciderprocssen och hur det går. Har flera fläderbuskar och skulle kanske tycka att det var spännande att göra fläderblomcider nästa år… Öl, nja jag gillar ju inte öl så det är tveksamt.

    På återseende!
    / Bondjäntan

    • december 21, 2010 7:10 e m

      Detsamma!
      Har varit och lurat på din blogg ett tag och tyckte det var dags för en kommentar.
      Fläderblomscider står högt på agendan hos mig med, fläder är utan tvekan den bästa sommarsmaken.

      //

  5. Gustav permalink
    december 21, 2010 8:47 e m

    Jag hittade mitt exemplar av Hallander på Bokbörsen. Har även sett den på Tradera några gånger.

Kommentera

