Skip to content

Hemmagjord Cider

december 5, 2010

Tidigare i veckan kom en granne förbi med en djupfryst 5-liters dunk med äppelmust. Han hade i sin tur fått så många dunkar att de ej hade plats i frysen. Vi satte in dunken i kylen och när den tinat kunde vi avnjuta en fantastisk god äppelmust.

Men det började bli ordentligt trångt i kylen och i frysen fanns det definitivt ingen plats. Så hur konserverar man då de tre liter äppelmust som fanns kvar i dunken! Jo man jäser det till alkohol 🙂

Letade snabbt fram ett ciderrecept på nätet och fann att jag kan göra en Engelsk cider på Safale S-04 samma jäst jag använder till ölet (Fransk cider gör man på vinjäst). Eftersom en påse Safale S-04 räcker till 30 liter vört så sparade jag ca 1/4 av påsen från fredagens ölbryggarkurs jag hade här hemma.

Koka must

Jag började med att koka upp musten. Det ska tydligen inte behövas eftersom Äppelmust har lägre PH värde än Vört och är därför inte lika känslig mot infektion. Men jag gjorde det iaf eftersom den stått i kylskåpet i nästan en vecka.

Kyla ner

Kylslingan jag brukar använda var för stor för kastrullen så det blev att sätta ner kastrullen i vasken istället och en behållare med kallt vatten i grytan och försiktigt röra runt i vattnet. Det gick ganska fort att kyla ner.

Bra sockerhalt

Förbaskat bra sockerhalt för att vara äppelmust, börjar misstänka det är fel på mätstickan då den alltid visar höga sockerhalter både före och efter jäsningar av bryggder jag gjort tidigare…

Jäsa cider

Hittade ett lämpligt kärl att jäsa det i. Gummituttehättan var på tok för stor men min vän eltejp har hjälpt mig ur svårare situationer än denna så några varv ska nog göra susen.

Det tar en vecka för det att jäsa ut. Om det ska på flaskor eller sekundärjäsas efter det har jag inte riktigt klart för mig men jag har en vecka på mig att ta reda på det. Klart är att det tar tydligen flera månaders lagring innan den smakar vettigt, så det får bli cider som ska släcka törsten lagom till vårbrukets första spadtag…

Kommentera

