Skip to content

Konserveringsringar

december 2, 2010

I somras när jag konserverade sylt för fullt så blev det uppenbart att de konserveringsringarna jag hade inte var så bra eftersom dagen efter så hade vakuumet släppt i burkarna och i någon burk hade till och med vatten tagit sig in…

Hittade till min glädje i en second hand affär en låda med oöppnade påsar med tätningsringar. Hoppas bara de passar till mina burkar från Surte glasbruk.

För den som inte har lika mycket flyt som jag och hittar 3 påsar ringar för 15 kr så finns det att få tag på i den ypperligga nätbutiken husmodern

Nu laddar jag för en långhelg med en massa hempysslande och ännu mer ölbryggande! Gött mos!!

5 kommentarer leave one →
  1. nyfiken permalink
    december 3, 2010 9:00 f m

    hej och tack för en trevlig blogg. men jag saknar ett RSS-flöde; går det att få det?

    • december 3, 2010 10:15 e m

      Borde väl gå men hur är den stora frågan!

      • Mikael Rubenson permalink
        december 3, 2010 10:29 e m

        ah, på feed://nisseitorpet.wordpress.com/feed/ finns den… det var det faktum att RSS-flödet inte finns som länk på sidan som lurade mig.

        men jag tror att om du vill ha en RSS-knapp på samma sätt som t.ex. cornucopia, så gör du det i ditt tema någonstans. men jag har inte själv wordpress så jag vet tyvärr inte exakt.

  2. Giuseppe permalink
    december 5, 2010 11:16 e m

    Hej Nisse!
    Om du har tillgång till innerslangar( från tex bildäck el. skottkärredäck) är det bara att göra en mall, markera och klippa ut. Det är butylgummi i dom som är helt diffusionstätt och håller i decennier, de vanliga köpta ringarna blir snabbt obrukbara.Kan behövas dubbla pga av tjockleken.
    Så en fråga: har med ljus & lykta sökt efter konserveringsburkar med låsanordning av rostfritt /mässing, de som finns rostar och blir snabbt otrevliga, speciellt om man syrar. Dom gamla gröna flaskorna (Surte m.fl.) har ju liknande anordningar i mässing.Vet du något ställe där de finns så tipsa mig.

    Hälsningar
    Giuseppe

Kommentera

