Skip to content

Gjutjärn

november 23, 2010
tags:

Efter att vi i vårt lilla hushål slitit ut tre stycken teflonstekpannor av varierande kvalité på nästan fyra år så vi köpte en gjutjärnspanna från skeppshult. Tung som ett as men finns ingen risk att kröker sig i botten när den blir varm. Gillar verkligen kvalitén och hantverket i skeppshults grejer!

Hittade en grillstekpanna i gjutjärn från skeppshult i en second hand butik förra helgen som var i riktigt fint skick för 50kr!

Skulle tro att den kostar runt 250-400kr annars.

Gjutjärnsstekpanna

6 kommentarer leave one →
  1. november 23, 2010 10:17 e m

    Gjutjärnspannor håller för evigt och blir dessutom bara bättre med tiden. Min äldsta är nu inne på sitt 22:a år.

  2. november 24, 2010 8:07 f m

    Gjutjärn är oslagbart. Som Cornu skriver, det håller verkligen i en evighet, bara man sköter sakerna någorlunda på rätt sätt. Jag vet inte ens hur gammal min äldsta gjutjärnspanna är, men den har stått på en vind i ett okänt antal år – trots det fungerar den perfekt efter att den fick en upputsning och infettning. Jag köpte en Skeppshult på Clas Ohlson för inte så länge sen, det är nog en av de bästa investeringarna jag har gjort.

  3. november 24, 2010 8:40 e m

    Känns bra att veta!
    Har i skrivande stund en 5,5liters gryta, två stekpannor, en såskastrull i gjutjärn samt en bamsegryta på 85 liter!

  4. Andreas permalink
    november 27, 2010 2:07 f m

    Kan bara hålla med tidigare talare..
    Har en panna som jag gissar är i runda slängar 25år eller så.

    Har du ”vägarna förbi” så rekomenderas ett besök på skeppshults fabriksförsäljning, runda slängar 30-50% billigare än i handeln.

  5. Per-Johan permalink
    december 6, 2010 8:37 e m

    Håller med Andreas, ett besök på Skepphult är värt en hel del. Förutom att det är billigare har de även en hel del spännande saker i gjutjärn som jag inte visste fanns. Själv har jag helt gett upp teflonpannor. Nu har jag en spännande tid framför mig med att steka in några nya gjutjärnspannor.

    • december 7, 2010 7:21 e m

      Har turen att bo inte allt för långt från skeppshult så nog har man varit där några ggr!
      Klokt av dig att ge upp teflonpannor. Gjutjärn är rediga grejer!

Kommentera

