Skip to content

Förebygga sömnlöshet

november 21, 2010

Under lördagen extrajobbades det på mitt förra jobb och körde ett stenhårt 15 timmars pass och var hemma sent på natten med resultatet av att jag sov långt in på förmiddagen! Eftersom min kropp är programmerad på att få jobba minst ett par timmar fysiskt varje dag oavsett om det är på pengajobbet eller torparpyssel måste jag aktivera mig med något för annars går det ej att somna i vettig tid!

Så under kvällen har jag bryggt en omgång öl till (sats nr två denna helg). Fick inte ur lika stor volym som önskat vilket gjorde att  grönölet (grönöl kallas ölet innan det jäst) smakade väldigt beskt och hade en på tok för hög sockerhalt. Sockerhalten motsvarar en alkoholstyrka på 9,2% Så jag ringde min evige bryggarmästare Alex och han tipsade mig om att koka upp några liter vatten, kyla ner till 20 grader och tillsätta i grönölet. Så nu har problemet ordnat till sig och ölen har nu en guldig klar färgton.

Problemet med alkoholstyrkan bottnar sig i att jag har för små grytor så jag kan ej koka så stora mängder. Men tack vare pengajobbet kommer under veckan en sån här levereras!!

Annars ikväll har den fina kvarnen fått kämpa eller snarare jag med den och bakat två fina limpor så nu har jag frukostbröd inför kommande arbetsvecka.

humlekok

Mycket East Kent Goldings Humle gör susen

En stor nypa Dark Chrystal malt i kvarnen samtidigt som vetet ger fantastiska egenskaper i brödet

Kommer vara full fart på bubblandet den närmsta veckan! Ser dock inte fram emot att rengöra och ta bort etiketterna på de 60 flaskor som kommer gå åt men men då har jag nått att göra så jag kan sova gott på kvällen…

No comments yet

Kommentera

