Skip to content

Vintersquashfrön

november 17, 2010

Det första tecknet på att en vintersquash börjar bli dålig är att den börjar bli dålig i toppen vid stjälken. Detta exemplar upptäckte jag i tid och delade upp i mindre bitar i kylen och har matat hönsen med under veckan. Anledningen till att vi inte själva äter den har sin förklaring då de 5 plantorna jag hade gav under sommaren och hösten ca 30 kg frukt!! Så man är lite trött på Buttercup squash.

Gröpte ur kärnorna och tvättade dom. Nu har fröna snart legat och torkat på spisekransen i en vecka så jag kommer ha gott om fröer att byta eftersom Jordbruksverket garanterat kommer med dåliga nyheter nästa torsdag när det fikats färdigt över FRÖ-lagen.

Färskheten börjar ge med sig efter 2,5 månad inomhus i rumstemperatur.

Vintersquashfrö (2)

Har fortfarande kvar det finaste exemplaret av vintersquashen och den har stått inomhus i snart 4 månader (bra skit)

2 kommentarer leave one →
  1. november 17, 2010 9:44 e m

    Vill du byta några frön mot Golden Hubbard som jag har? Det är också en vintersquash men hittills verkar de ha väldigt bra lagringsegenskaper då endast en frukt har blivit dålig. Den låg också allra varmast av dem alla. Golden Hubbard påminner i smaken mycket om Sweet Potato.

    • november 18, 2010 4:05 e m

      Det låter som en bra idé! Jag skickar mailar min adress på studs!
      //

Kommentera

