Skip to content

Staketmatrealinsamling del 2

november 14, 2010

I ett snårigt  kuperat skogsparti inte långt härifrån har jag fått tillåtelse att samla så mycket staketmatreal det går eftersom slänten ändå skall rensas ut och bli betesmark till sommaren.

I skogspartiet som är ca 2 hektar stort räknar jag med att kunna plocka ut 15ggr mer pinnar och störar att fläta ”pilstaket” av än det jag samlade ihop i åkerkanterna i januari. Nu är där ju visserligen ingen tillstymmelse till pil i området mest rönn, ask och asp så jag får helt enkelt kalla det ”fattigmansstaket”.

Med tanke på att det är väldigt tätvuxet så är pinnarna raka med få grenar och lämpar sig därmed utmärkt att göra ett fattigmansstaket likt det jag gjorde i vintras och våras:

Samla och rensa

Fläta

Fasen vad fint det blir

Staketmatrealinsamling 2011 (1)Andra ser en snårig blandskog, jag ser (efter några timmars förädling) ett tjusigt staket runt odlingarna våren 2011

Staketmatrealinsamling 2011 (2)Många raka fina pinnar blir det

Kommentera

