Skip to content

Höns är onda!

november 2, 2010

När jag kom hem från jobbet nu ikväll gick jag och kolla till hönsen. Eftersom det är första kvällen utan värmelampan då dom nu är 8 veckor gamla så var det mörkt i hönshuset.Jag hade med en ficklampa och i skenet av den upptäckte jag att det låg blod i ströet… Jag räknade in dom  och allt såg väl ut tills jag fick syn på en av dom svarta hönorna som inte rörde sig utan låg still petade lite på så den reste sig och då fick se något räligt (känsliga läsare slutar läsa nu), Ändtarmen och kloaken hängde flera centimeter utanför den sönderhackade blodiga stjärten och den stackaren verkar ha blivit runtjagad då det låg blodskvätt och stjärtfjädrar lite varstans i ströet. Eftersom hönan uppenbarligen led mycket var det tyvärr bara att springa efter yxan och skicka stackarn till efterlivet.

Så nu undrar jag såklart hur det kunde komma sig. Har under helgen inte sett några tecken på att dom har hackat på hönan tidigare.

Har dom blivit stressade av att inte ha värmelampans trygga röda sken och gett sig på den svagaste individen? Lider dom av tristes? Eller är det bara så att hönan i fråga betedde sig på ett sätt som dom andra i flocken inte tyckte var passande så dom gav sig på den? Någon som har en teori?

Ska nog hur som helst bygga en lite uterastgård på fredag till dom så dom får lite omväxling.

Hoppas verkligen att dom inte fortsätter med den som var näst lägst i rang…

//

5 kommentarer leave one →
  1. Karin permalink
    november 2, 2010 9:59 e m

    RIP söta hönepönan! :´(

  2. november 3, 2010 11:39 f m

    Men fy satan! Kloakhackning har jag hört om, men haft turen att aldrig uppleva, inte ens när mina hönor gick inne i nästan ett år pga brist på utegård… Googla på kloakhackning, så kanske du kan hitta ngn trolig orsak…

    Hoppas de skärper sig, höns brukar inte vara onda…

    • november 4, 2010 6:37 e m

      Det var ingen höjdare! Hoppas innerligt det bara var en engångsföreteelse!

  3. november 4, 2010 9:00 e m

    Fy vad vidrigt! Stackars lilla hönapöna… 😦

    Måtte det vara sista gången…

  4. Jenny permalink
    november 4, 2010 10:04 e m

    Det är klart hön0rna måste få en rastgård 🙂

Kommentera

