Skip to content

Inspirationsdryck

oktober 30, 2010

Var inne på monopolet och handlade lite inspirationsdryck till kommande jäsprojekt!

Frv.

  • Fransk Cider Christian Drouin
  • Westons Premium Cider
  • Timmermans Kriek (körsbärsöl, antingen hatar man det eller älskar man det)
  • Früli strawberry Beer
  • Sharps HArvest Ale
  • Mikkeller Jackie Brown
  • Jacobsen Saaz Blonde

Tycker väldigt mycket om äkta Cider som är jäst på äpplets eget fruktsocker utan tillsatt alkohol, smak och färgämnen. Tanken var ju att jag skulle införskaffat mig en fruktpress för att kunna jäsa egen cider. Men med tanke på att hönshusets kostnader nu är uppe i 13-14 000 så får det vänta till nästa år.

Snart ska den första välförtjänta ölen öppnas, för idag har jag och damen räfsat ihop och rullat iväg ungefär 4,5 kubikmeter blöta löv från gårdsplanen!

4 kommentarer leave one →
  1. Fredrick permalink
    oktober 31, 2010 4:57 f m

    tack för en rolig och läsvärd blogg.

    Du har något riktigt underbart att se fram emot, Mikkeller Jackie Brown
    är nog den bästa öl jag druckigt alla katergorier under hela året ! Tycker man om chokladmalt är denna helt rätt ! Köpte själv på mig ett par kilo chokladmalt att experimentera med i nästa bryggning efter att ha druckit denna fantastiska brygd

  2. oktober 31, 2010 9:27 f m

    Tack själv!

    Kan inte annat än hålla med om att Mikkeller Jackie Brown var ett förbaskat gott öl! Får nog köpa några fler för ”smakanalys”.
    Brukar du brygga mycket öl?
    //

    • Fredrick permalink
      oktober 31, 2010 12:42 e m

      Det blir inte så stora mängder, blir väl lite mera nu under Hösten/vintern. brukar sätta en 20-25 liter varannan månad. Blir mest på spraymalt, brygger o lär mig för att gå över till helmalt, men de där 30 liters grytorna är förbaskat dyra 🙂
      Dock kan jag säga att din blogg hade stor del i inspirationen som gjorde att jag provade på att brygga själv igen sedan de där första misslyckade försöken tidigt 90-tal. Så tack o bock för det.

  3. Housepainter permalink
    oktober 31, 2010 10:57 f m

    Jackie Brown är riktigt fin!
    Är sugen på att brygga något åt det hållet. Har bryggt hemma sedan i maj. Är uppe i 8st all-grainbrygder nu. En trevlig hobby må jag säga!

    Jag får också ta och tacka för en finfin blogg! Hittade den för ett par månader sedan och följer den med stort intresse!

Kommentera

