Skip to content

Bilder från bygget och skenande kostnader!

september 6, 2010

Har nu kommit en bra bit på vägen! Igår var farsan förbi och vi spikade upp panel på ytterväggarna och idag har jag  isolerat och spikat upp innerväggar.

Pratade nyss med Peter som jag ska köpa kycklingarna av och endast 10 av 24 har hittills kläckts, så vi bestämde att han nog får behålla den här omgången kycklingar så att jag är med på nästa kläckrunda om 3 veckor så hinner jag få i ordning på inredningsdetaljerna i hönshuset istället för att hafsa ihop det sista. Det tjänar både jag och kycklingarna  på 🙂

Samtidigt så har tidspressen fram tills kläckningsdagen varit en bra morot (piska) att få bygget färdigt då symptom på prokrastinering lätt kan uppstå om inga fasta tidsramar är uppsatta för mig 🙂

Såhär ser det ut utvändigt just nu i väntan på målning. Takpappen är ännu ej uppe så ovanpå råsponten ligger ett lapptäcke av presenning sålänge.

Isoleringen av innerväggarna gick fort då jag och sambon hjälptes åt! Glipan mellan vägg och tak uppe till höger ska tätas med byggets roligaste tillbehör: fogskum!

Väggen mot Söder där hönsluckan sitter, färdig…

Det är väldigt intressant att se hur mycket längre tid det tar att slutföra ett sådant här bygge och hur mycket dyrare det blir i slutändan. Kostnaderna skenar iväg likt den grekiska statens räntekostnader. Men detta bygget är dock skuldfritt, finansierat av mitt övergivande av värdepappersmarknaden. Så nu kan börserna gå hur de vill jag har iaf ett hönshus/förråd.

Hittils är budgeten sprängd med lite drygt 60% men kommer nog sluta med det 100% 🙂 Så det vill sig till att hönsen kommer trivas i sin nyfunkisvilla med stora fönster i västerläge, kvällssol och  stor uteplats (hönsgård).

16 kommentarer leave one →
  1. september 6, 2010 7:23 e m

    Hoppas hönorna bjuder på många fina ägg om ett halvår eller så….:-)

  2. september 6, 2010 7:24 e m

    …som betalning för det fina hönshuset….:)

  3. september 7, 2010 6:38 f m

    ByggMax is the shit ser jag, baserat på isoleringen:-)

    Har själv byggt en gäststuga som är ”färdig vilken dag som helst” (lister och foder inomhus). Kul, och även om det blir över budget så är det inte så fruktansvärt dyrt. Landar runt 3000:- per kvadratmeter, inkluderat 165mm isolering i väggarna, 400mm i taket och även golv, tapeter, isolerglasfönster och allt. Exklusive el och uppvärmning bör tilläggas.

    • september 7, 2010 7:18 e m

      Stämmer bra!
      Visst är det kul att bygga, man lär sig väldigt mycket! Jag tror jag landar på runt 2000/kvm
      Du har ju inte sparat på krutet när det gäller isolering. Vad ska du har för uppvärmning i gäststugan?

  4. nemo permalink
    september 7, 2010 8:37 f m

    hur stor gjorde du hönsluckan. jag har inte hittat nått bra mått för min. man vill ju inte göra den för stor.

    • september 7, 2010 7:21 e m

      Den är 240x400mm så tuppen får nog sträcka lite på sig när han ska ut! Ska akta fogskummet 🙂

  5. nemo permalink
    september 7, 2010 9:08 f m

    va förresten försiktig med fogskummet, det expanderar nått enormt och sprängde upp en stor spricka i en tegelvägg här hos oss 😉

  6. september 7, 2010 10:14 f m

    Det blir ju toppenfint! Där kommer hönorna helt klart att trivas!

  7. Karin permalink
    september 21, 2010 11:49 f m

    Sjukt snygg det blir! Får jag flytta in?? 😀

  8. biodlarn permalink
    december 6, 2010 9:49 e m

    Den gamla tumregeln vid kalkylering av egna byggprojekt ”Dubbelt så dyrt och dubbelt så lång tid” håller 🙂

  9. Cia permalink
    juli 30, 2015 8:23 f m

    Har du ingen isolering i taket ? Är det bara på kortsidorna du sätter isolering ända upp?
    Jag har även satt plast utanpå isoleringen och sedan kommer det osb skivor på det. Är plasten helt galen att ha? Tänkte mer på att det håller värmen på vintern och svalt på sommaren.blir flera ventilationer i huset. Blir villrådig nu.
    Du bygger ett kanonfint hus 😉

    • juli 30, 2015 8:26 f m

      Där är även isolering i taket! Plast är ju inte fel att ha som fuktspärr! Nu är det ju fyra fem år sedan det byggdes med det håller ännu!

Trackbacks

  1. Bygge av flyttbart hönshus « Nisse i torpets Blog

Kommentera

