Skip to content

Torkad majs

september 1, 2010

Trots missväxt bland majsen så blev det lite av det ändå. Att hitta hur man torkar majsen var inte lätt. Mr googles hittade bara ett SLU arbete om hur man storskaligt torkar majs.

Så jag provade mig fram: Repade av majskornen för hand och lade dom på en plåt ställde in i ugnen på 45-50 grader med luckan på glänt i 24 timmar och rör runt då och då. Därefter har dom fått stå framme på ett mörkt luftigt ställe inomhus i några dagar. De är ännu ganska mjuka och behöver nog torka en vecka till.

Majsen var riktigt jobbig att ”repa”, kornen satt som fasen. Lämnade dock en kolv framme i rumstemperatur och nu efter några dagar så sitter kornen lite lösare. känns som när man hade en lös tand när man var lite så då gick det betydligt lättare att plocka bort kornen.

4 kommentarer leave one →
  1. september 2, 2010 4:49 f m

    Förra året när jag odlade Painted Mountain så lät jag kolvarna sitta tills kornen var hårda. Visst satt de hårt, men det var ju bara tröskningen kvar då, torkningen var redan gjord. Jag har för avsikt att kunna använda dem som utsäde också och då ska man nog vara försiktig med värme.

    • september 2, 2010 4:58 e m

      Sån tur är torkade jag bara hälften av kolvarna och resten sitter kvar ännu. Just för att testa vilken metod som blir bäst!
      Ska tänka på det med värme när jag ska torka reseten och spara till utsäde.

  2. evelina permalink
    september 28, 2011 7:06 e m

    Hej!

    Googlade och detta kom upp!

    jag söker nämligen att köpa torkad majs, lyckade inte bra med mina.
    Då det är basfödan här hemma så är det jättetråkigt.

    har du till Salu? 🙂 eller vet du var man kan köpa? mvh Evelina

    • september 28, 2011 7:31 e m

      Hej Evelina!
      Mitt gick inget vidare heller… På lantmännen får man ju tag på fodermajs på säck men ska du äta det själv vete fasen vart man får tag i stora mängder ”människomajs”…

Kommentera

