Skip to content

Odlingsuppdatering v31

augusti 3, 2010

Skördade vitlöken igår och det var någon vecka för sent… Tumregeln är att man skall skörda när alla bladen utom tre vissnat ner eftersom varje blad motsvarar ett ytterskal på vitlöken. Väntar man tills alla blad vissnat fälls klyftorna ut.

Det som förvånar mig med vitlöken var att de vart väldigt små. Misstänker att de fått för lite näring… Trots att det täckodlats och getts nässelvatten vid något tillfälle.

Smaken lär det inte vara något fel på men planen att plocka klyftor till utsäde får jag nog glömma…

Sista gången jag odlar kål oskyddat. Kålmalslarverna har dykt upp i omgångar och tuggat blad. Men Kålen ser ut att växa på bra ändå. (jag fotade ju det värsta bladet)

Har börjat skörda lite av den gula löken som nu ligger och torkar.

Squashen fortsätter att sprida sig likt en farsot och ser till att sätta lite frukt här och där.

6 kommentarer leave one →
  1. augusti 4, 2010 9:23 f m

    Vilken kul squasch! Jag ska också ta och göra en odlingsuppdatering ngn dag, det är dålig fart på bloggen just nu! =)

    • augusti 4, 2010 4:03 e m

      Ser fram emot att äta den första squashen!

      Skärpning på bloggfronten Linda 😉

  2. nemo permalink
    augusti 4, 2010 11:32 f m

    hej, vad sätter du för vitlök, de försök jag gjort har hittils aldrig lyckats. det vill liksom inte bli nått av det. dina gula lökar ser ut som våra. små och mellanstora mest. inga jättar här men det tycker jag mest e bra.

  3. augusti 4, 2010 4:06 e m

    Jag köpte ett par vitlökar anpassade för vårt klimat av en snubbe på alternativ.nu gav 150kr för 6 lökar som jag kunde sätta lite drygt 2 kvm vitlök. Antagligen har du petat ner vitlöksklyftor du köpt i affären?? Dom är med största sannolikhet en sort som trivs i värmen i Spanien eller Kina.

    Dom gula lökarna jag skördade nu är som du skriver är ganska små och mellanstora. Men där är 20-talet jättar med!!

  4. nemo permalink
    augusti 4, 2010 7:01 e m

    ja du har helt rätt. jag tog överbliven vitlök och petade ner. inte lönt att försöka det mer då. Så du fick en massa schyssta jättelökar med. Våra var mest i mellanstorlek med någon enstaka jätte. Men mängden lök är jag jättenöjd med. räcker nog långt in i vintern kanske våren med

    • augusti 4, 2010 8:46 e m

      Jag försökte mig på konststycket att odla lök från frö. Men det var jag lite för ivrig med så det gick åt helskotta. Men däremot petade jag ner 3 påsar sättlök i backen istället så vi har nog med lök till långt in på våren. Känns inte helt tokigt!

Kommentera

