Skip to content

Snart höns

juli 22, 2010

De efterlängtade hönsen är nu inte långt borta! En helg i september med snickarkusinen är snart bokad och en som jag ska köpa Skånska blomme höns av har köpt en äggkläckningsmaskin samt ekonomiska medel finns undanstoppat för bygget.

Har lusläst Karin Neuschütz bok ”höns i trädgård” och känner mig redo för vad det innebär att bli med höns 🙂

Där fick jag tipset för att roa hönsen under vintern skall man slå stora buntar med nässlor för att hänga upp i hönshuset. Så fram tills de första kacklen hörs runt torpet har jag slagit nässlor med lie och torkat.

7 kommentarer leave one →
  1. Nemo permalink
    juli 22, 2010 7:49 f m

    härligt att du med ska ha höns, vi har byggt hönshus nu i sommar och jag hoppas vi snart har höns här med. Vi tänkte satsa på stora Brahma höns. en rejäl stor ras som ungarna kanske inte vågar jaga hehe

    • juli 22, 2010 8:17 f m

      Gött! Blommehönsen blir ganska stora med, ca 2-3kg. Ser fram emot äggen och en och annan slaktad ungtupp!

  2. juli 22, 2010 8:21 f m

    Kul att det snart blir höns Nisse!

    Nemo: om barnen jagar hönsen är det inte fel på hönsens storlek, utan på barnens uppfostran. =( Barn måste lära sig hur man beter sig samman med djur, och jagar dem gör man aldrig…

  3. juli 22, 2010 10:22 f m

    Trevligt med höns 🙂

    Kan tipsa om boken ‘Höns – raser, skötsel, uppfödning’ av Karin Neushütz, Kristina Odén och Tore Hagman, utgiven av Natur och Kultur, 2005. Tycker den är mycket bra

  4. Nemo permalink
    juli 22, 2010 11:07 f m

    nja det va mest menat på skämt, mina barn jagar inte djur. annat än när det är jakt eller de ska fångas in. Vi gillade de stora ståtliga brahmahönsen. fast skånska blomme hade varit ok med. de är vackra på nått sätt.

    Vi ska ha dom frigående i trädgården på dagtid och har byggt ett fint hönshus med en skyddad utegård som de ska va i när vi inte är hemma. Målet är att ha ägg i mängd och en och annan höna i grytan då och då.

  5. juli 25, 2010 2:13 e m

    Då så, då är jag lugn igen! =)

    Brahmor är vackra och otroligt trevliga. Enda nackdelen tyckte jag, när jag hade mina, var att de åt mycket mer än de värpte. =)

Kommentera

