Skip to content

Torka ärtor

juli 20, 2010

Nu har jag skördat ärtor i tre omgångar och både tillagat och torkat. I en del baljor har det varit små larver som kalasat på oftast bara en ärta. Men dom är lätta att upptäcka och ställer ej till med så stor skada.

Eftersom det är ganska små mängder ärtor så går det att torka på tidningspapper eller som jag gjort på en uppochnervänd mjölsikt.

Efter några dygn på sikten så har de skrumpnat ordentligt och får hamna ytterliggare några dygn på tidningspapper eftersom nya ärtor ska torkas. Ska nog bygga en lite rejälare torkolla som har lite större yta.

6 kommentarer leave one →
  1. juli 21, 2010 7:17 f m

    Mina ärtor räcker aldrig så långt att jag kan torka dem. Jag snaskar i regel i mig dem direkt i landet, dålig karaktär… =)

  2. juli 21, 2010 10:17 f m

    Sockerärtorna är sällan de hamnar på tallriken utan fungerar mer som snacks när man är ute och pysslar. Därför tog jag i och satte 18 sträckmeter med spritärt för att få ett överflöd till att torka 🙂

  3. Bigitta permalink
    juli 24, 2011 10:20 f m

    Låter trevligt att kunna torka ärtor, En undran? hur gör du för att få dom i bästa konsistens om du ex vill ha dem i en sallad under vintern? Eller har du dem bara till ”varma rätter”?

    MVH Birgitta

    • juli 24, 2011 11:10 f m

      Hej Birgitta!
      När jag skrev detta inlägget visste jag inte bättre. det enklaste sättet att torka ärtorna är att låta dom sitta kvar i baljorna på plantorna tills dessa har gulnat fram på hösten.
      Om man vill kunna ha ärtorna i sallad framåt vintern är det nog bättre att förvälla och frysa dom.
      //

Trackbacks

  1. Torkade ärtor « Nisse i torpets Blog
  2. Låt dom hänga kvar « Nisse i torpets Blog

Kommentera

