Skip to content

Jordgubbssylt!

juli 9, 2010

Nu börjar jordgubbarna falla i pris så man kan få en liter för 15-20kr! Det tycker jag är överkomligt så jag köpte 5l då mitt eget magra lilla jordgubbsland knappt räcker att mätta en skata…

Hittade ett gammalt beprövat recept i en bok jag fick med när jag köpte konserveringsapparaten.

Såhär gjorde jag:

Rensade 5 liter jordgubbar och lade ner i en gryta, varvade med 1,5kg socker och lät den stå och götta till sig över natten. Dagen efter kokade jag upp på svag värme i 15 minuter ställde av grytan och skummade av med en hålslev. Sen genast på burk.

En burk med sommar.

 Använde mig både av patentburkar och vanliga urdiskade burkar med vridlock. Vridlocksburkarna vände jag uppochner såfort det kom varm sylt i dom för att det ska bli vakum i burken och det ska ”klicka” när man öppnar den.

8 kommentarer leave one →
  1. juli 9, 2010 5:22 e m

    Ser såå smarrigt ut!

  2. juli 9, 2010 6:09 e m

    Det såg lovande ut för våra jordgubbar i år…kanske inte att det räcker till så värst mycket sylt men några burkar borde det blli….men så kom herr och fru snigel förbi och bosatte sig i landet. Nu ser man halvmogna jordgubbar och sen är de borta….surt 😦

    Har du några tips hur man gör för att hålla sniglarna borta?? Det är inte några mördarsniglar…..

    • juli 12, 2010 8:13 e m

      Sniglar som sniglar vare sig dom drar runt med sitt hus på ryggen eller ej så det borde gå att tillämpa samma utrotningsmetoder! 🙂

  3. juli 9, 2010 7:02 e m

    Ser gott ut!

    Så billiga jordgubbar har vi inte här, iarf inte svenska. I morgon ska dock jag & lillaystern åka ut till ett självplock, där kan man få för runt 25kr/g…

  4. Nemo permalink
    juli 11, 2010 9:46 e m

    Jordgubbar har vi massor av. och då tog vi ändå bort två tredjedelar av jordgubbslandet och förvandlade det till annan odling. Vi använder inte jordgubbarna utan låter grannar och släktingar plundra landet som de vill. Min fru är nämligen grymt allergisk mot jordgubbar. men visst hör de till sommaren med sin färg och doft.

Kommentera

