Skip to content

Ohyra!

juli 7, 2010

När jag gallrade kålen igår var det ju lite små hål i bladen men tänkte inte mer på det. Kollade däremot närmare på det idag och upptäckte att en massa gröna larver fått fäste och bestämt sig för att äta upp min kål! Jag är ganska säker på att det är kålmalslarver. Eftersom jag inte vet någon bra bekämpningsmetod ännu (möjligtvis göra avkok på renfana) så fick många larver smaka på den hårda huden mellan tummen och pekfingret…

Hade inte larverna gnagt runda hål utan börja i bladändarna hade de varit svårare att upptäcka så det får vi tacka dom för att dom inte har den förmågan…

Honungsfacelian har börjat blomma med riktigt fina blålila blommor, förstår varför den klassas som gröngödslingsväxt då den ger väldigt mycket grönmassa.

5 kommentarer leave one →
  1. juli 7, 2010 8:28 e m

    Tråkigt med ”ohyra” som förstör odlingar så. Hoppas du hittar ett sätt att slippa dom.

    • juli 8, 2010 6:42 f m

      Än så länge är det ju bara kålen som har blivit angripna resten frodas ju som aldrig förr 🙂

  2. juli 8, 2010 8:03 f m

    Håll stenkoll på de där otäcka små larverna, annars kan det gå som för mig i fjol… =(
    http://storaaleberg.blogspot.com/2009/09/sorg-i-kalgarden.html

    Jag har täckt min kålodling i år, och peppar peppar, ännu inga kållarver… Däremot har jag massiva problem med bladlöss precis överallt, och inget jag provat hjälper… =(

    • juli 8, 2010 9:55 f m

      Fy fasiken vad räligt! Får se hur långt det går förhoppningsvis lyckas man hålla nere antalet men man vet ju aldrig. Till nästa år blir det nog till att täcka.

Trackbacks

  1. Naturen reglerar « Nisse i torpets Blog

Kommentera

