Skip to content

Gallring

juli 6, 2010

Nu har det vuxit på så bra i odlingarna att det är dags att gallra i bestånden. Känns lite trist att behöva ta bort plantor men gör man det inte nu blir det inte mycket till skörd att tala om senare.

Kålrabbin var i störst behov av gallring då dom börjar bli riktigt stora. Sorten jag har sått kan väga upp till 4 kg men då krävs ett radavstånd på 50cm så jag låter dom stå lite tätare och få lite mindre frukter.

Betydligt glesare mellan kålrabbi plantorna nu

Vissa stora plantor som gallrades bort satte jag där persiljeroten inte tagit sig så bra vattnade ordentligt med dom ser ordentligt ledsna ut nu iaf får se om dom hinner resa på sig eller om du stupar.

Såhär spenaten ut om den får stå för ljust och tillåts gå i blom. Har skördat de bästa bladen och hackat bort plantorna, ikväll ska jag så i ny spenat eller sallad.

Såhär ska det vara: Ärtplantorna tyngs ner av alla baljor! 🙂

4 kommentarer leave one →
  1. juli 6, 2010 2:57 e m

    Spenaten ja, den går alltid i blom när det är så här varmt… Jag sår bara spenat tidigt på våren, och sedan igen i slutet av sommaren. Däremellan sår jag en omgång mangold, vars blad är ganska jämnbördiga med spenaten, men som inte går i blom av värme. (mangolden är ju precis tvärt om mot spenaten så sett. Sår man mangolden för tidigt och den utsätts för kyla så stocklöper den och går i blom…)

    Himla fina ärtor, hoppas jag snart får börja äta av mina egna.

  2. juli 6, 2010 8:18 e m

    Mangold… uppskrivet i anteckningsboken ”att så i landet 2011” 🙂

    • juli 7, 2010 8:00 f m

      …eller nu. Det är inte försent. Mangold växer fort! I fjol sådde jag en andra omgång mangold i månadskiftet juli-aug, det gick det också!

  3. Nemo permalink
    juli 7, 2010 10:33 f m

    Mangold finns i vår odling med. en trevlig växt faktist.

Kommentera

