Skip to content

Johannesört

juli 4, 2010

Att jag köpte johannesörts frön i vintras känns nu i juli som en överdrift då den växer lite överallt runt torpet…

4 kommentarer leave one →
  1. juli 4, 2010 12:49 e m

    Vad använder du Johannesörten till?

  2. JonasE permalink
    juli 4, 2010 2:40 e m

    Johannesört kan användas till mycket!
    Krydda snaps -johannesört (blommor)i en flaska brempa, låt stå i två veckor eller mer, med regelbunden omskakning. Sila bort blommorna, ös i lämplig skvätt honung, -klart!
    Funkar även som ”isthé”. Samma recept som ovan fast baserat på vatten istället för sprit.
    Sägs vara en medicinalväxt också, men minns tyvärr inte om det var blodtrycket eller nåt annat som den är bra för.

  3. juli 4, 2010 8:52 e m

    Tack för tipset Jonas, skall undersökas…
    Själv torkar jag Johannesörten. Plockar den precis när den sprungit ut i blom och använder den som te. Kokar 2 nypor torkade blommor och blad i 3 dl vatten i 2 minuter och låter det dra i 10 min. Tar man det en timme innan läggdags sover man som en stock och vaknar utvilad. Har lugnande och antidepresiv verkan så ett riktigt vinterte med andra ord.
    Men knaprar man P-piller ska man se upp för johannesörten kan slå ut funktionen så att det kommer små knattar iaf…

  4. juli 7, 2010 8:02 f m

    Jag hade GÄRNA tagit emot de där små knattarna, om det ändå var så lätt… *lite bitter*

    Jag undrar om inte jag såg vild johannesört ute häromdagen? Eller kanske att jag förväxlar den med något annat…

Kommentera

