Skip to content

plötslig böndöd

juni 16, 2010

Alltid råkar man utfår något konstigt i odlingarna.

Idag när jag tog en liten spaningstur bland det gröna upptäckte jag en böndböneplanta som såg aningens hängig ut. Hittar ingen förklaring till det heller. Det ser ut som om den är uttorkad men med tanke på mängden regn förra veckan är det osannolikt. Inga bitmärken vid stammen heller…

4 kommentarer leave one →
  1. juni 17, 2010 10:45 f m

    Det verkar finnas någon virus som heter typ ”Bondböne vissnevirus”. Svårt att hitta någon bra info om, ifall det smittar eller så. Hoppas att det bara var en engångshändels.

  2. Nemo permalink
    juni 17, 2010 12:06 e m

    kanske kommit för mycket vatten. efter hårt regn har mina tomater slagits till marken så jag fick binda upp dem igen.

  3. juni 17, 2010 6:21 e m

    ”Bondböne vissnevirus” verkar ju obehagligt… tror du man ska kapa ner plantan och kasta långt borta innan det sprider sig??

  4. juni 18, 2010 5:05 f m

    Jag har ingen aning faktiskt. Men eftersom det inte står mer i litteraturen om just detta så skulle jag gissa att det inte är något stort problem.

    Om den är vissen är det väl inget stort problem att ta bort den. Dra i så fall upp den med rötterna och förpassa den till förbränning på något sätt.

Kommentera

