Skip to content

Stöd

juni 13, 2010

Vädermässigt har det varit en riktig skithelg… Efter att ha regnat något kopiöst hela veckan avslutades det hela med en liten storm som gav omgivningarna lite stryk. Grenar slets loss från träden och späda plantor knäcktes, men inget strömavbrott iaf.

Har under dagen pysslat en massa i odlingarna idag eftersom vädret varit betydligt bättre. Var och plundrade den gamla gamla ladan på ännu mera ene och gran-störar som var mycket fina särskilt efter en liten inoljning.

Hamrade ner stolparna med jämna mellanrum och drog hampasnöre åt plantorna att klättra på.

Har börjat få lite problem med sniglarna… I bädden i mitten har dom mumsat i sig blasten från som späda morötterna så att hälften av plantorna försvunnit, bara små gröna pinnar som sticker upp. Hoppas på att dom kommer igen.

På tal om sniglar… I en drivbänk där jag har reservmajsen och tagetesplantorna har 7st sniglar kalasat upp 70% av tagetesplantorna så bara stammarna sticker upp.

Sniglarna togs på bar gärning, en krigstribunal ställdes i ordning och efter en snabb rättegång dömdes samtliga till döden. Straffet verkställdes  omedelbart.

7 kommentarer leave one →
  1. Jonas permalink
    juni 13, 2010 7:57 e m

    Hej du kanske redan vet det men ett sätt att fånga sniglarna är att gräva ner en burk eller liknande med öl i jorden! Sniglar gillar öl och drunknar i det!

  2. Nemo permalink
    juni 13, 2010 8:12 e m

    suck, ja även här har sniglarna mumsat i odlingarna. De gav sig på rädisorna, det trodde jag inte de gillade. tyvär funkar inte öl i burk knepet när det regnar som det gör nu. regnet fyller burkarna. hatar de små jäklarna.

  3. juni 13, 2010 8:46 e m

    Provade ölfällan förra året den blev full väldigt fort… Hade behövt rätt många fällor för att hålla nere populationen. Har en bok som heter ”50 sätt att mörda en snigel” får väl läsa på lite!

  4. juni 14, 2010 5:15 f m

    När det gäller sniglar är det hellre fälla än fria som gäller. Tror inte att jag har mördarsniglar på landet, jag ser inte många snigelskador och väldigt få sniglar, men de jag hittar blir raskt delade i två. Alla utom en har hittills varit helsvarta. En var rödbrun men saknade den oranga kanten längst ner som mördarsniglarna hemma i villaträdgården har. Jag hoppas att jag förpassade en oskyldig till de sällare jaktmarkerna…

    De små rackarna vill ju ha färskt öl i fällorna, och det har jag inte tänkt att bestå dem med. Däremot har min kollega testat nematoden Nemaslug med gott resultat.

  5. Nemo permalink
    juni 14, 2010 10:34 f m

    strödde ut gift mot de odjuren idag. gillar inte gift men vill ha kvar min mat själv. planterade inte alla grönsakerna som snigelmat

  6. Nemo permalink
    juni 14, 2010 9:50 e m

    idag dödade jag de jävlarna med slidkniven. gick runt i odlingen och skar dem i halvor hehe

  7. juni 23, 2010 4:04 e m

    Järntrisulfat i vattenskyddade snigelfällor fungerar utmärkt.

Kommentera

