Skip to content

Mera öl!

juni 11, 2010

Eftersom regnet aldrig vill sluta ösa ner så får man ägna sig åt inomhusaktiviteter. För nästan två veckor sedan bryggde vi ett ljusare öl.

Normalt sett jäser vi ölet i en vecka men eftersom jag har jobbat som en tok så har vi sekundärjäst ölet. Dvs tappat om det på ny jäshink och låter det stå i en vecka till detta gör att man får ett klarare öl eftersom det jäser ut mer och mer ”skit” sjunker till botten.

Vi använder oss av ett väldigt fiffigt ölbryggarprogram som heter beersmith där man bygger recept och räknar ut färg, bitterhet och alkoholstyrka. Det är ingen nödvändighet men ett enkelt sätt att ha koll på bryggningen.

12st 50cl flaskor med ”whiter shade of pale” Totalt blev det 32 flaskor 🙂

Såhär ser receptet ut för vårt senaste alster ”Whiter shade of pale”

Whiter shade of pale
Engelsk pale ale
Type: All Grain Date: 2010-05-17
Batch Size: 17,00 L Brewer: Black pheasant brewery
Boil Size: 20,83 L Asst Brewer:
Boil Time: 60 min Equipment: My Equipment
Taste Rating(out of 50): Brewhouse Efficiency: 75,00
Taste Notes:
Ingredients
Amount Item Type % or IBU
3,50 kg Pilsner malt (3,9 EBC) Grain 77,78 %
0,50 kg Caraplus 10 (7,9 EBC) Grain 11,11 %
0,50 kg Vetemalt (5,0 EBC) Grain 11,11 %
30,00 gm Goldings, East Kent kottar [6,80 %] (60 min) Hops 24,7 IBU
30,00 gm Goldings, East Kent kottar [6,80 %] (20 min) Hops 15,0 IBU
10,00 gm Simcoe [11,10 %] (20 min) Hops 9,0 IBU
1 Pkgs SafAle English Ale (DCL Yeast #S-04) Yeast-Ale
Beer Profile
Est Original Gravity: 1,062 SG Measured Original Gravity: 1,054 SG
Est Final Gravity: 1,016 SG Measured Final Gravity: 1,008 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,99 % Actual Alcohol by Vol: 6,00 %
Bitterness: 48,7 IBU Calories: 501 cal/l
Est Color: 8,9 EBC Color:

Color
Mash Profile
Mash Name: My Mash Total Grain Weight: 4,50 kg
Sparge Water: 0,34 L Grain Temperature: 22,2 C
Sparge Temperature: 75,6 C TunTemperature: 22,2 C
Adjust Temp for Equipment: FALSE Mash PH: 5,4 PH
My Mash
Step Time Name Description Step Temp
60 min försockring Add 15,00 L of water at 69,9 C 65,0 C
40 min utlakning Add 10,00 L of water at 99,7 C 78,0 C”
5 kommentarer leave one →
  1. Nemo permalink
    juni 11, 2010 12:51 e m

    wow du brygger verkligen öl seriöst. det där skulle jag också vilja testa. fast det känns verkligen som instegströskeln är ganska hög. Enda egna erfarenheten av ölbryggning är med färdiga ölsatser och sist blev det starkt som fan men med mycket lite bubblor i. slutade med att jag brännde sprit av ölet sen.

    • juni 11, 2010 1:05 e m

      Du Nemo, det är verkligen inte svårt att brygga på helmalt. Jag har skrivit ett inlägg om det på min blogg som du kan fördjupa dig i 🙂 Det är jag som brygger öl med Nils. Adress till inlägget: http://inkognito.blogg.se/2009/december/olbryggning-en-snabbkurs.html där ser du utrustningen du behöver och lite hur det går till 🙂 Om du går in på kategorin ”Black pheasant brewery så kan du läsa mer om våra äventyr i ölbryggandets värld!

      // Alex

  2. juni 11, 2010 1:48 e m

    Nemo: Varken jag eller Alex hade provat färdiga ölsatster innan vi började med helmaltsbryggning. Det är som Alex skriver inte så svårt hittills har vi inte misslyckats med något av de 13 bryggder vi gjort hittils 🙂

  3. Nemo permalink
    juni 11, 2010 10:46 e m

    härligt, öl är ju verkligen ett ämne jag gärna fördjupar mig i. ska läsa på era inlägg i ämnet.

  4. Nemo permalink
    juni 12, 2010 10:26 e m

    fan va ni har ställt till det, bara för det fick jag slita o släpa med en stor jävla skittung soffa och som betalning fick jag en back med 24 st tyska 33 cl glasflaskor med porslinskork m gummiring. Grannen behövde hjälp att bära så jag köpslog om tombacken. Fast jag tror det va värt det. kanske blir det en drös hemmagjord öl så småningom.

Kommentera

