Skip to content

Odlingsuppdatering

juni 7, 2010

Trots att det regnat nästan hela dagen har jag varit ute och rensat bort allt ogräs (99% åtminstone).

Såhär långt är odlingarna komna:

De rödbetor jag sådde i början på maj trodde jag hade dukat under av kylan så jag skulle hacka bort allt grönt och så i spenat och sallad istället men vid närmare granskning fanns riktigt många små plantor i raderna!

Bondbönorna växer på och denna vecka är det hög prioritet på att ordna stöd till dom.

Vinterpotatisen är på god väg…

Gul lök + honungsfacelia i mitten.

Nils gillar lök!

Även vitlök! Här är 1/3 av vitlöksbeståndet.

Vintersquashen har tagit sig fantastiskt bra (kan bero på skottkärrelasset med fårskit dom är planterade i). Plantorna har även fått ett rejält täcke med gräsklipp bl.a eftersom bladen skrapades mot den hårda torra jorden och blev bruna. Men det är inte längre ett problem.

Spritärtorna är i stort behov av att få sig något att klättra på då, dom börjar bli upp mot 3 dm höga och klänger på varandra.

Lite skillnad när ogräset rensas bort mellan raderna.

Majsen växer inte så mycket på höjden. Misstänker att dom etablerar ett ordentligt rotsystem i väntan på att den ordentliga sommarvärmen skall ta fart.

Några vinbär blir det på busken jag planterade förra året.

6 kommentarer leave one →
  1. juni 7, 2010 7:18 e m

    Rödbetan ser ut som framsidan på en trädgårdsbok. Ser fantastiskt snyggt ut!

  2. juni 7, 2010 7:44 e m

    Haha ja det har du rätt i!
    //

  3. Nemo permalink
    juni 8, 2010 8:01 f m

    inser att jag med borde rensa i landet. vildvuxen dill håller på att ta över hela landet. fast jag kanske ska vänta tills jag kan skörda den först. rödbetorna måste gallras också. så mycket jobb men faktist kul. Humle är förövrigt klassat som ogräs och jag vet varför hehe

  4. juni 9, 2010 8:00 e m

    Vet man bara om bitterheten i humlen så är den guld värd för mig som ölbryggare! =)

  5. Nemo permalink
    juni 10, 2010 6:29 f m

    förra året skördade jag humlen men gjorde aldrig nått vettigt av den.

Trackbacks

  1. Squash from hell « Nisse i torpets Blog

Kommentera

