Skip to content

Nässelvatten

juni 3, 2010

Har provat göra nässelvatten som gödning till odlingarna..

Det var väldigt enkelt. Plockade så mycket nässlor som det fick plats i en 10 liters hink och fyllde på med vatten. Efter några dagar börjar det brytas ner ordentligt och luktar ganska illa (men rör man i det lite då och då så ska det tydligen lukta mindre) då tar man en del nässelvatten och 9 delar vatten och sedan vattna ut i odlingarna.

11 kommentarer leave one →
  1. Nemo permalink
    juni 3, 2010 6:14 e m

    du är verkligen flitig. jag som just rensat bort massor med nässlor för att inte barnen skulle bränna sig. och jag bara slängde bort dom på komposten.

  2. juni 3, 2010 6:37 e m

    Jag lyckades trampa i nässlor förut ikväll. INTE skönt. >:|

    Ska bli skoj att ses förresten, snart midsommar!

  3. Nemo permalink
    juni 3, 2010 6:44 e m

    midsommar mmmmm, undrar om man har egen potatis då

  4. juni 3, 2010 9:09 e m

    Nemo: Ändå hinner jag inte med 1/4 av allt jag vill jobbar extremt mkt nu… Du får väl gräva upp en planta och kolla.

    Mattias: Word!

  5. juni 4, 2010 6:15 f m

    Hej!

    Har tänkt ett tag att jag skall fixa nässelvatten men inte riktigt fått tummen ur….skall nog gå ut nu och leta fram ngt lämpligt att ha nässlor och vatten i 🙂

  6. Nemo permalink
    juni 5, 2010 6:59 f m

    inte ens nu när jag e arbetslös så hinner jag med allt som jag skulle vilja göra här hemma. tiden räcker inte till och jag har allt för många projekt på gång

  7. Nemo permalink
    juni 6, 2010 6:37 e m

    hur plockar man den mängden nässlor utan att bränna sig. gjorde ett litet försök idag men det var inget kul efter en stund. trodde mina handskar skulle räcka men nu ser underarmarna och benen inte kul ut alls. fast jag kanske va dum som gav mig ut i ett gigantiskt nässelsnår och plockade. använder du lie och räffsa eller?

  8. juni 6, 2010 9:10 e m

    Det är ju bra att du sysselsätter dig och inte sitter på soffan i självömkan. 🙂
    Jag plockade dom med handskar och nyper av stjälken nere vid roten samtidigt som jag drar nässlan till mig så den inte faller på armarna.
    Kör hårt
    //N

  9. Nemo permalink
    juni 7, 2010 4:20 f m

    nä när man väl blivit odlingsbiten så kan man inte sitta i soffan o kvida. fast idag vräker regnet ner igen så utefixande lockar inte direkt. ska se om jag ger nässlorna en chans till ikväll.

  10. juni 7, 2010 1:44 e m

    Hehe, jag vet hur det känns!
    Idag hindrar regnet mig med från att ut och pyssla i landet när man för en gångs skull är ledig… Lycka till med nässlorna!

  11. juni 18, 2011 6:37 e m

    Jag har gjort samma sak, och funderar på en sak – ska hinken som nässlorna står i vara övertäckt eller inte? Jag antar att syre behövs för att nässlorna ska brytas ner, men å andra sidan dustar ju vattnet om man inte har nåt över…

Kommentera

