Skip to content

Ledsna tomatplantor

maj 29, 2010

Har haft oflyt med tomaterna hittils. Jag som väntade mig tiotalet rejäla pastatomatplantor att skörda kilovis med godsaker från i augusti. Men efter omplanteringen blev dom svaga och började krokna.

Jag var säker på att dom skulle dö och jag vägrar åka till plantagen/blomsterlandet (same shit different name) och köpa nån tradig hybridsort för 65kr plantan.

Då passerade jag den lokala hjälporganisations secondhand butiken och där på trappen stod en bricka med 5 tomatplantor av olika sorter för 10kr styck.

I samma vända efter inköpet började dom hängiga tomatplantorna räta en aning på sig efter några dagar av välbehövlig ljus och värme i det nya växthuset.

3 kommentarer leave one →
  1. maj 30, 2010 5:01 e m

    En kompis lärde mig ett knep när det gäller tomatplantor. När det är dags att plantera om dem ska man ta en 2 liters förpackning (typ juice) och plantera tomaten på botten. Sedan ska man fylla upp till precis under bladrosetten med jord. När plantan växer ska man fylla på med mer jord. På så sätt får plantan mer rötter. Jorden ska också vara fullvärdig, inte planteringsjord. Jag brukar också näringsvattna någon gång i veckan med utspätt ”guldvatten” 😉 Luktar inte alls!

  2. maj 30, 2010 7:26 e m

    Det är andra året i rad som det blir såhär med tomaterna så det där juicepakets trixet skall jag lägga på minnet!
    Jag har förberett en hink med nässelvatten att spä ut och gödsla med det däremot luktar fruktansvärt illa 🙂

  3. Nemo permalink
    maj 31, 2010 8:37 e m

    har haft bättre flyt med mina tomater. de är riktigt kraftiga och ska snart ut på friland.

Kommentera

