Skip to content

flitiga dagen

maj 5, 2010

Gjorde ett rejält ryck häromdagen:

Sådde Bondbönor, sockerärt, rotpersilja, kålrabbi, rödbetor och potatis. Planterade om tomatplantorna, vintersquashen och dom eländiga kålplantorna (blir det ett kålhuvud så blir jag nöjd). Det har varit för varmt under förodlingen så dom har blivit taniga och långa, till nästa år blir det färre plantor som skall förodlas då jag varken har utrymme eller rätt temperatur för det. En positiv sak är att de första timjankvistarna är skördade från plantorna jag sådde förra året.

Byggde ett bord av lite plank och en pall som ska fungera som avhärdningsbord för det jag planterade om + majsen. Bordet står strategiskt till vid ett fönster så det inte blir allt för krångligt att bära in och ut under en veckas tid.  Färdigställde även en odlingstunnel, eller snarare en odlingspyramid (bilder kommer senare).

Förutom grönsaksbestyren har utemöblerna fått sig en rejäl inoljning och är reda att möta den svenska sommarens alla väder.

Edit: Även en hel skottkärra rotogräs drogs upp ur landet och kampen är långt ifrån över…

2 kommentarer leave one →
  1. maj 5, 2010 9:19 f m

    Hur har du det med ‘mördarsniglar’? Om du har problem med dom – hur bekämpar du dom?

  2. maj 5, 2010 9:37 e m

    Mördarsniglarna anföll från hagarna och åkrarna med vall likt romerska legioner i täta led in i grönsakslandet hela förra sommaren. Höll räkningen till en början på hur många jag dräpte men efter 2 veckor och ca 400 offer senare gav jag upp. Skadorna blev dock ej så omfattande eftersom jag höll nere gräset, tog bort grejer som kan ge skydd och skugga under varma dagar. Det gjorde att dom sökte sig till andra områden där det fanns lika mycket mat och bättre skugga.

    Ska tex inte odla potatis under halm för vet ej hur många hundratals snigelägg där låg när jag skördade potatisen i höstas, halmförbudet innebär med att jag plocka bort täckodlingen jag startade i höstas och kompostera halmen istället…
    Skall även bli spännande att se vad den försenade hönsflocken kan göra för att hålla nere snigelbestånden, har hört att vissa som har höns har sett dom picka i sig mördarsniglar med god aptit medans andra höns låter dom vara. Om det har med olika raser att göra vet jag ej.

Kommentera

