Skip to content

Så i låda

april 15, 2010

10 dagar senare än förra året var det dags för förodling. Eftersom odlingsarealen ökat tiofaldigt från föregående år är det bra mycket mer som skall förodlas med! Fönsterbrädorna i vardagsrummet är fullproppade med sålådor.

Egentligen skall man använda sig av såjord och inte planteringsjord (som är bra mycket billigare). Tydligen är det för mycket näring i planteringsjorden. Men det funkade bra med planteringsjord förra året så jag kör på samma koncept i år med.

Ska bli väldigt spännande att se resultatet av Painted Mountain majsen eftersom fröna är väldigt tjusiga! Tur att jag planterade 120 st 🙂

Ytterliggare ett bra fynd ute bland bröten i ladan var dessa lådor som det suttit granplantor i en gång i tiden, använde mig av de förra året med riktigt praktiskt, man bara trycker med fingret i hålet i botten när det skall planteras ut så lossnar det enkelt utan att rotsystemet skadas. Nu ligger majsen och spirar i dom.

Det som såddes var Vitkål, vintersquash, tomat, majs och lök. Kommer få skola om plantorna en gång innan de ska ut på täppan eftersom om de får stå inne och götta sig i värmen för länge blir de gängliga och känsliga för allt vad naturen kan bjuda på!

4 kommentarer leave one →
  1. april 15, 2010 6:42 e m

    Efter en dag med stress och allmänt kaos, så är din blogg näring för min själ. Hoppas att det går bra med majsen.
    Glöm inte bort att ta en titt i naturen också, saven stiger nu och många växter är på väg och späda blad kan man göra sallader av.

  2. april 15, 2010 7:25 e m

    Tack så mycket det var vänligt! Ska ut en sväng imorgon tänkte jag, alltid hittar man nått! Ska ge mig på ett nytt försök att tappa sav!

  3. april 15, 2010 8:02 e m

    Sk du tappa sav så är en gammal navare, en bit slang och ett kärl det kan samlas i det enklaste och bästa sättet att göra det på.

  4. juni 30, 2010 1:12 e m

    Jag är också sådär snål och använder planteringsjord… Och, det fungerar jättebra. Jag tror det är en skröna, att det inte fungerar så bra med planteringsjord, för mina frön gror alltid jättebra, oavsett vad jag sår. (Kanske är det så att den planteringsjord jag köper är väldigt mager och dålig, vad vet jag, men fungerar, det gör det!)

Kommentera

